Budoucnost tištěných médií? Přežijí pouze bezplatná, odhaduje šéf internetového vydavatelství

3. leden 2017

Deníků a týdeníků se prodá až o polovinu méně než před pěti lety. Blíží se soumrak tištěných médií, nebo tato přežijí i epochu internetu?

„Trend prodeje placených tištěných médií jde dlouhodobě dolů,“ potvrdil v pořadu Pro a proti ředitel internetového vydavatelství Internet Info Ján Simkanič. „Jen trochu to mění obchodní model médií, která jsou zadarmo.“

Podle něj se s příchodem internetu prolomila psychologická bariéra, že za obsah a informace se musí platit. „Exploze informačních zdrojů prostřednictvím internetu znamená, že lidé ztrácejí důvod za média platit, protože spousta informací je zdarma.“

Ředitel zde vidí jasnou generační souvislost. „Mladí lidé prakticky tištěné deníky do rukou nevezmou, jsou často na internetu, a často jen na sociálních sítích, což je ještě extrémnější trend.“

„Já sazím na to, že pokud deníky budou, tak budou pouze zdarma. Není důvod, aby dlouhodobě udržely platící čtenáře,“ tvrdí Simkanič.


Noviny v podobě zdarma jsou především reklamní nosič. Když se podíváte na média, která jsou dnes rozdávána zdarma, tak tam jde jednak o inzerci, tak i o politický marketing. Ján Simkanič

Šéfredaktor měsíčníku Reportér Robert Čásenský souhlasí, že prodej tištěných placených médií dlouhodobě klesá. „Liší se ale pozice deníků a médií s delší než denní periodicitou,“ dodal.


Návyky jsou něco, na co se tištěné deníky mohou spoléhat, těch lidí zvyklých si kupovat noviny je ale stále méně… Tištěné deníky úplně nevymřou, ale jsem přesvědčen, že například na českém trhu rozhodně nezůstanou všechny, které zde existují, protože prostě nebude tolik čtenářů. Robert Čásenský

„Lidé dnes nejsou ochotni platit za zprávy, jsou ale ochotni platit za články s přidanou hodnotou,“ reagoval na dopad internetu na dostupnost zpráv publicista.

Čtenáři se ale také potýkají s dalším problémem, kterým je čas. „Pokud máte konzumovat delší články s přidanou hodnotou, tak na to pravděpodobně nebudete mít čas každý den, tedy nebudete ani dávat pravidelně třeba 25 korun,“ konstatoval šéfredaktor.

To, že by tištěná média utrpěla tím, že se změnili jejich majitelé a klesla tak důvěra v jejich objektivitu, novinář nesdílí.

„Pokles nákladů tištěných deníků přišel už před tím, než je skoupili různí bohatí muži v České republice,“ připomněl Robert Čásenský.

autoři: ves , oci
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.