Budou lokální protesty. A celostátní, když neuspějeme, varují stávkující řidiči autobusů

2. prosinec 2015

Vyjedou na Vánoce autobusy? Řidiči po celé republice si před časem na protest proti nízkým platům oblékli reflexní vesty, ale když se nic nezměnilo, jsou nyní ochotní jít do stávky.

Aktuálně jejich požadavky vyšly na povrch v Královéhradeckém kraji. Tam chtějí zastavit více než pětimiliardový tendr na autobusovou dopravu na roky 2017 až 2026. Obrací se kvůli tomu na soud a Úřad na ochranu hospodářské soutěže.

Podle nich soutěž za současných podmínek mzdy řidičů zafixuje na současné diskriminační úrovni. Když neuspějí, chtějí se k nim připojit i kolegové v dalších regionech.

„Mzdy oscilují převážně okolo 75 korun hrubého za hodinu,“ uvedl v Dnešním Plusu předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Průměrný řidič stráví často 300 i více hodin na pracovišti za měsíc, dodal. „Mzdy považujeme za naprosto neúnosné.“

„Zadávací dokumentace tendru fixuje mzdu řidičů autobusů na deset let. Zmrazuje ji na nejnižší možné úrovni, a na deset let znemožňuje vedení sociálního dialogu,“ kritizoval Pomajbík tendr.

Královéhradecký kraj je jen křiklavý případ toho, jak se celkově špatně přistupuje k výběrovým řízení, tvrdí odborář. „ Jsem hluboce přesvědčen o tom, že Úřad na ochranu hospodářské soutěže to výběrové řízení zruší.“

„Chceme vyřešit stávající mzdové, pracovní a sociální podmínky řidičů autobusů ve veřejné silniční dopravě. Při vyhlášení stávkové pohotovosti nevylučujeme žádnou formu protestů. Je možné, že budou lokální protesty předcházet celostátnímu, který by byl na místě, kdyby jednání nevedla k řešení,“ varoval Luboš Pomajbík.

Hašek: Stojíme o sociální dialog a smír

„Platný zákon o veřejných zakázkách tlačí všechny kraje v soutěžích především na cenu,“ potvrdil jihomoravský hejtman a předseda Asociace Krajů Michal Hašek.

Ten uznává, že platy řidičů autobusu neodpovídají tomu, co by měli za svou práci dostat. V Jihomoravském kraji je ale praxe jiná, dodává. „Jsme jediným regionem, který má ve smlouvách inflační a mzdovou doložku.“

„Dopravní služba není to, že si objednáme mrtvý autobus. Ten musí někdo řídit. A uznávám, aby v oblasti dopravy a dopravní obslužnosti existoval sociální dialog a smír,“ podpořil požadavky odborářů Hašek.

Ten se dnes sejde na schůzce nejen s premiérem Bohuslavem Sobotkou a odboráři, ale i zástupci ministerstev. „ Budeme hledat trvalé legislativní řešení.“

„Budeme také hledat přechodný model pro rok 2016, ale definitivní řešení bychom rádi nastavili od roku 2017,“ slíbil Michal Hašek.

autoři: tpa , oci
Spustit audio