Brněnský odsun Němců jako temná skvrna našich dějin? Kolektivní vina je vždycky špatně, říká historik

2. červen 2025

Jedním z tabuizovaných témat, která se začala otevírat po pádu komunistického režimu, byl také odsun (nebo podle některých vyhnání) Němců z našeho území. Ostatně téma sudetských Němců se stalo téměř „národním mýtem“, který opakovaně vstupoval i do současného politického dění. 

Účinkuje: historik Michal Konečný
Hrají: Ivana Plíhalová, Jakub Folvarečný, Daniel Bambas, Otakar Brousek ml., Josef Bartoň, Vilém Udatný
Připravila: Ivana Chmel Denčevová
Režie: Michal Bureš

Když vyšel román spisovatelky Kateřiny Tučkové Vyhnání Gerty Schnirch situovaný do Brna, začalo se právě toto tabu otevírat ve veřejném prostoru. Vedlo až k deklaraci brněnského zastupitelstv, která obsahuje prvky smíření, omluvy i lítosti.

A také ke každoroční pouti smíření a pochodu po stopách lidí, kteří často za nelidských podmínek umírali. Princip uplatněné kolektivní viny je rizikovým faktorem, který nemilosrdně smete viníky i oběti.

Situace v Brně

„Brno bylo městem s obrovskou německou menšinou. Byly zde napjaté vztahy od konce 19. století a poválečná situace měla tento problém rozlousknout,“ říká host pořadu historik Michal Konečný a vysvětluje:

Čtěte také

„Po válce probíhal něco jako politický boj o další identitu Československa a vzhledem k tomu, že celá atmosféra byla namířená proti Němcům a němectví, nacismu obecně, tak se politici předháněli v tom, kdo ten problém vyřeší.“

Už 26. dubna 1945 byla většina města osvobozená a zasedl Národní zemský výbor města Brna, kde podle Konečného převzali iniciativu komunisté:

„Předseda Vladimír Matula a zejména pak Otta Šling – velice známá osobnost 50. let a posléze i oběť  tlačili na zbytek zastupitelstva v rámci nesmlouvavého postoje proti německé menšině.“

Rabování a internační tábory

Svou roli sehrál také prezident Edvard Beneš, který při brněnské návštěvě 12. Května 1945 ve svém projevu řekl: „Můj program je – já to netajím – že otázku německou musíme v republice vylikvidovat.“ Přestože tehdejší vláda varovala proti lynčům a násilnostem, tak se zároveň proti prezidentovi nechtěla postavit.  

Čtěte také

V Brně to pak šlo ráz na ráz: bylo zřízeno 13 internačních táborů pro Němce starší 12 let – celkem se to týkalo až 20 tisíc lidí. To, co se tam dělo, bylo podle historika Konečného častokrát proti srsti i samotným Čechům.

Do událostí zasáhly takzvané Revoluční gardy, někdy se jim říkalo „rabovací“, a dělníci z místní Zbrojovky. Cílem se stal německý majetek, byty, domy a vily, které byly neprodleně zabírány a obsazeny, leckdy i rozkradeny. 

Bez jídla a bez vody

Poté, co Zemský národní výbor 29. května zveřejnil výnos týkající se odsunu německé menšiny, vydala se z města na cestu dlouhá, několikakilometrová kolona směrem na Rajhrad. Původní úvahy o překročení rakouské hranice, kam měli být Němci odsunuti, vzal rychle za své.

Čtěte také

„Ti lidé nespali, byli bez jídla, bez vody, bez zastávky na odpočinek a většinou to byli staří lidé. Došli jen do nedalekého Rajhradu, kde museli někde přenocovat. Další den pak pohod došel do Pohořelic vzdálených zhruba 25 kilometrů od Brna,“ konstatuje historik a dodává:

„Ukázala se současně živelnost a absurdnost celého pochodu: mezi účastníky totiž byli také němečtí antifašisté, německy mluvící Židé přeživší holocaust a také lidé ze smíšených manželství. Ti pak byli vráceni nazpět do Brna. V Pohořelicích tak zůstalo asi 10 tisíc lidí. To, co mělo být triumfem češství, se ukázalo jako naprosto zpackaná operace, což si uvědomoval i tehdejší ministr vnitra komunista Nosek.“

Dne 1. června se pak zbývající část pochodu vydala směrem na Mikulov a posléze na území Dolních Rakous, které byly okupovaným územím sovětské zóny, a tak se z toho stal mezinárodní a diplomatický problém. 

Na otázku pořadu, zda brněnské vyhnání Němců není temnou skvrnou našich dějin, pak host pořadu historik Michal Konečný odpovídá:

„Je. Z našeho lidskoprávního hlediska, z pohledu lidí žijících v demokratickém státě je něco takového naprosto nepřípustné. Ale tehdy lidé uvažovali zcela jinak: problém bobtnající od 19. století byl vyřešen, přestože zcela brutálně. Jakákoliv kolektivní vina je vždycky špatně a my si musíme uvědomovat, kde je hranice mezi dobrem a zlem.“

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu