Britská armáda láká mileniály. V kampani vyzdvihuje to, co společnost na mladé generaci kritizuje

7. leden 2019

Kvůli jejich slabostem a citlivosti se jim přezdívá sněhové vločky, přesto právě na mileniály ve své náborové kampani cílí britská armáda. A vyzdvihuje v ní to, co většinová společnost považuje za problém – u nadšených hráčů videoher oceňuje jejich nadšení, u milovníků selfie zase jejich sebevědomí. Kampaň má zaujmout ambiciózní typy, kteří se cítí nedocenění, ale mají potenciál dělat práci s opravdovým významem.

„Kampaň je určitě velmi moderní a je postavena na nejnovějších výzkumech zkoumajících generaci Z a mileniály. Britská armáda cílí na lidi mezi 16–25 lety, kteří jsou velmi citliví na kritiku,“ poukazuje vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations na FSV UK Denisa Hejlová.

Čtěte takéNěmecká armáda chce nabírat i unijní vojáky. Kromě Česka má zájem i Belgie, Švédsko a Dánsko

Dodává, že tito lidé se často neumí vyrovnat s jakoukoli negativní zpětnou vazbou, a právě na tom je kampaň založena. „Sází na moment překvapení, kdy na první pohled tuto generaci kritizuje, ale vlastně hraje na jejich ego a z toho, co společnost považuje za negativní, dělá přednost,“ vysvětluje odbornice.

Náborové kampaně zpravidla bývají ve stylu akčního filmu, tato ale představuje armádu jako něco, co má hlubší smysl: „To mladá generace požaduje po značkách obecně. I hamburger si chtějí koupit jedině od firmy, u které vidí, že se chová eticky,“ upozorňuje Hejlová.

Armáda se snaží prezentovat jako místo, kde mladí lidé mohou najít svoji identitu, rodinu a sociální vazby, protože s tím mívají problém. Často jsou osamělí a nevědí, jak si udělat kamarády.
Denisa Hejlová

Podobná kampaň by podle ní mohla fungovat i v Česku, zdejší mladí lidé jsou ale jiní, protože v menší míře vyrůstali s počítači a mobily v ruce než jejich britští vrstevníci. Očekává ale, že během několika let se rozdíly vyrovnají: „Rodiče jsou rádi, když si dítě někam zaleze s mobilem, a moc nekontrolují, co dělá. To je ten hlavní faktor.“

„Většina lidí u nás do armády vstupuje kvůli vzoru nebo rodinné tradici. I češství je uzavřenější koncept, než platí v Británii, kde se snaží armádu učinit méně britskou, aby se do ní hlásilo více přistěhovalců první a druhé generace,“ doplňuje.

Novinář Jan Gazdík poznamenává, že i česká armáda má problém s nedostatkem vojáků. „Cizinci už v české armádě i v policii slouží. Jeden z vojáků padlých v Afghánistánu se jmenoval Kolja Martinov, Rus, který se jako malý přistěhoval s rodiči,“ reaguje.

Do armády lidé vstupují s různými motivy, které se ale zvláště na zahraničních misích mění v ty vlastenecké.
Jan Gazdík

Britskou kampaň považuje za zajímavý nápad, má to ale své limity. „I česká armáda avizuje zájem o lidi, kteří to umějí s počítači. Ale nejsem si jistý, že tito extrémně citliví lidé budou schopní zvládat stresové situace a práci na povel – nejen když se jim zachce,“ uzavírá.

Související