Brčka bez plastu, nebo daně? Planetě víc pomůžete tím, jak hlasujete u voleb, radí greenfluenceři

7. září 2025

Na to, aby svým sledujícím vysvětlili třeba změnu klimatu, mají často jen desítky sekund. Takzvaní greenfluenceři na sociálních sítích poutavě vysvětlují složité, společensky naléhavé problémy. „Snažím se změnit tu emoci, kterou mají lidi spojenou s životním prostředím,“ popisuje pro Český rozhlas Plus greenfluencerka Rozárie Haškovcová. „Vznikly tady antisystémové strany, které mají politiku založenou na kritice Green Dealu,“ upozorňuje greenfluencer Tadeáš Čech.

„Nenávidíte ta přidělaná víčka na láhvích? Dejte mi 50 sekund a já vám vysvětlím, proč tam jsou,“ začíná jedno z videí greenfluencerky Rozálie Haškovcové, která na sociálních sítích působí pod přezdívkou shluk.bunek a letos získala prestižní cenu Josefa Vavrouška v kategorii Ekozásek roku.

„Pro mě je téma životního prostředí opravdu celoživotní, už jako malá jsem si uvědomovala, že to, co děláme se světem, není udržitelné,“ popisuje greenfluencerka v pořadu Leonardo Plus.

Greenfluenceři na svých profilech na sociálních sítích mluví o životním prostředí, ukazují příklady na svém vlastním životě a snaží se být i aktivističtí. K vysvětlení komplexních a často složitých témat mají přitom mnohdy jen desítky sekund.

„Snažím se lidem předávat složitou vědu, fakta nějakým jednoduchým způsobem. Ukazovat to na svém vlastním příkladu, vysvětlit to v metaforách, v nějakém vtipu,“ vysvětluje Tadeáš Čech vystupující pod přezdívkou tade_cech.

Čtěte také

Takovým videím předchází důkladná rešerše. Aby dokázali problematiku efektivně vysvětlit a zkrátit do požadovaného formátu, spolupracují oba tvůrci i s odborníky.  

„Je potřeba říct, že oba pracujeme s fact-checkery. Skoro každé mé video je zkontrolované nějakým odborníkem, expertem přímo na konkrétní téma,“ přibližuje Haškovcová a pro představu doplňuje, že do finálního videa se dostane třeba pět procent ze všech informací, které si při přípravě nastuduje.

Negativní komentáře

Životní prostředí bylo ještě před několika lety vnímáno jako často pozitivní, nekonfliktní téma. Poslední dobou se ale debata vyostřuje, a to mnohdy i na sociálních sítích.

„Poslední rok se agresivita zvedá,“ všímá si greenfluencerka. „Komentáře se pořád opakují v průběhu let, ale řekla bych, že v posledním roce jsou agresivnější.“

Čech pozoruje podobnou tendenci od chvíle, kdy byl přijat základ Green Dealu. „Od té doby si myslím, že se to stalo součástí  kulturní války. Vznikly tady antisystémové strany, které mají politiku založenou na kritice Green Dealu a jeho opatření. A samozřejmě ve společnosti to najednou začalo rezonovat podstatně víc negativně,“ poukazuje.

V souvislosti s tím se greenfluenceři potýkají i s nenávistnými komentáři nebo zprávami. Podle Haškovcové pomáhá se od takových vzkazů odosobnit. Jejich autoři, leckdy anonymní, se totiž často na komentovaná videa ani nepodívají.

„Je tam velká práce s racionalizací si věcí. Že to není osobní, je to spíš něco společenského, co ve společnosti hodně vře – a já jsem pro ty lidi často hromosvod,“ popisuje greenfluencerka.

Systémové změny

I přesto ale pod jejich příspěvky převládají pozitivní reakce. Oba tvůrci podle svých slov ukazují, že o životní prostředí se mohou starat i „obyčejní“ lidé. Rozálie Haškovcová například svým sledujícím připravila vzorový e-mail s žádostí o biopopelnici, který použily desítky lidí.

Čtěte také

„Snažím se změnit tu emoci, kterou mají lidi spojenou s životním prostředím, vnášet do té debaty samozřejmě i fakta a informace a trochu ten problém polidšťovat,“ vysvětluje. „Že to není něco abstraktního, vzdáleného, ale že je to tady, že to žiju, že to můžeme žít společně.“

Není to ale jen o osobních krocích, greenfluenceři se shodují, že opravdu efektivní jsou v otázkách životního prostředí především změny systému. „Pokud by se měl člověk rozhodnout, jestli to dělat systémovou, nebo individuální změnou, tak ta systémová logicky vítězí,“ uzavírá greenfluencer Čech.

„Uděláte daleko větší dopad tím, když uděláte kvalifikované rozhodnutí ve volbách a zvolíte stranu, která pak něco změní, než když přestanete používat plastová brčka.“

Je dnešní doba méně nakloněná zeleným tématům? Proč se schválně vyfotí, když jedou autem? A je enviromentalismus elitářský? Poslechněte si celý pořad v audiu na začátku článku.

autoři: Jan Kaliba , jud

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více o tématu

    E-shop Českého rozhlasu

    Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

    František Novotný, moderátor

    setkani_2100x1400.jpg

    Setkání s Karlem Čapkem

    Koupit

    Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.