Bratislava je čtvrtstoletí hlavním městem. Láká investory i turisty, ale schází jí metro
Když se před pětadvaceti lety Slovensko osamostatnilo, Bratislava se stala hlavním městem nového státu. Metropole tak vystoupila ze stínu Vídně, Budapešti a Prahy a vybudovala své postavení mezi městy střední Evropy.
Podařilo se jí nechat za sebou komunistickou minulost a přilákat jak firmy, tak turisty, píše britský deník Guardian.
„Na východ od Vídně začíná Orient,“ prohlásil v devatenáctém století rakouský kancléř Metternich. Britský spisovatel Patrick Leigh Fermor při návštěvě Bratislavy v roce 1933 popsal město jako exotický mix slovanské, maďarské, židovské a německé kultury. Dnes je Bratislava motorem rychle se rozvíjející slovenské ekonomiky.
Své sídlo tam mají technologické a mediální firmy a turisté objevili barokní paláce, dlážděné uličky a cenově dostupné bary. Možná se tím vytratil nádech exotiky, o kterém mluvili Metternich a Fermor, Bratislava ale zároveň přestala být městem na okraji, stala se jednou ze středoevropských metropolí.
Příliš rychlé změny
„Bratislava měla pouhé čtvrt století na to, aby se z ní stalo hlavní město, aby vybudovala všechny potřebné struktury, přičemž zároveň musela čelit stejným problémům, se kterými se potýkají všechny metropole,“ popisuje primátor města Ivo Nesrovnal ze své kanceláře v Primaciálním paláci, kde byla v roce 1805 podepsána smlouva o rozpadu Svaté říše římské.
„Před pětadvaceti lety někteří prorokovali, že Slovensko neuspěje. Ale nám se to podařilo, a Bratislava je velkým úspěchem právě díky tomu. Stinnou stránkou rychlého růstu je to, že změny probíhají velmi rychle,“ dodává Nesrovnal.
Někteří urbanisté podporují architekta Matouše Valla, který je nezávislým kandidátem v nadcházejících primátorských volbách. Vallo vydal knížku devadesáti pěti možných projektů, které by chtěl realizovat. Občané ale nevítají všechny stavební plány s nadšením. Nelíbí se jim zmenšování zelených ploch ve městě a špatné plánování, které zatěžuje infrastrukturu.
Neblahý dopad na město zanechal komunistický režim, který nechal chátrat mnoho veřejných míst a dal zbourat židovskou čtvrť. Některé čtvrti pociťují vliv gentrifikace, rostoucí ceny vytlačují alternativní kulturu z centra do okrajových částí.
Rozruch způsobilo poškození románských pozůstatků, které leží pod Bratislavským hradem, během výstavby podzemního parkoviště pro nedalekou budovu parlamentu. Předmětem sporů je také územní rozvoj čtvrti Vinohrady a budování Parku kultury a relaxace na nábřeží Dunaje.
Hyperloop, naděje budoucnosti
Ambiciózní plán s areálem bývalé rafinerie Apollo, kterou zničily americké bomby v roce 1944, zahrnuje Sky Park navržený britsko-iráckou architektkou Zahou Hadidovou. Kritici projektu vytýkají nedostatečnou integraci do města a poukazují na risk kontaminace zbylými oleji.
Na co si Bratislavané nejvíce stěžují, je dopravní systém. Rozlohou město sice není příliš velké, jeho poloha na obou březích Dunaje a způsob, jakým se rozbíhá do vesnic na předměstí, ale komplikují dopravní přístupnost. Situaci nepřidává ani to, že město v minulosti příliš neinvestovalo do budování infrastruktury. Komunisté plánovali zavedení metra v Bratislavě, na jeho realizaci ale nikdy nedošlo a po revoluci byl plán smeten ze stolu.
Co se naopak chystá je zavedení služeb sdílení jízdních kol v letošním roce a do budoucna také elektrických aut. V o něco vzdálenější budoucnosti by měl vzniknout takzvaný Hyperloop.
S myšlenkou dopravního systému, který by teoreticky mohl převážet cestující rychlostí až 1 200 km/h přišel podnikatel a vynálezce Elon Musk. Města podepsala první memoranda o vzniku této dopravní sítě mezi Bratislavou, Vídní a Budapeští, uzavírá britský deník Guardian.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.