Boeing 737 slaví padesát let od prvního startu. Vznikl z nouze, doletěl mezi kultovní stroje

7. duben 2017

Letadlo Boeing 737 oslaví v neděli padesát let od prvního vzletu. Původně poněkud nouzový model dnes využívají aerolinky celého světa, vznikl ve více než devíti tisících kopiích, ať už ve verzi pro osobní přepravu, jako nákladní nebo i vojenský letoun. Budoucnost stroje ale závisí na tom, jak se popere se svým konkurentem Airbusem A320.

Společnost Boeing měla ke konci šedesátých let finanční problémy kvůli dvěma svým strojům, typu B 747 Jumbojet a projektu nadzvukového B 2707. Ten měl konkurovat francouzsko-britskému letadlu Concorde a sovětskému Tupolevu TU 144.


Zadání bylo jasné. Letadlo mělo být snadno obsluhovatelné, nenáročné, s dobře přístupným motorem. Ten stroj se stal úspěšným, neustále se protahoval a zvětšoval. Martin Velek

Boeing chtěl nové letadlo vyvinout co nejlevněji. Podmínkou bylo, aby se v něm daly využít díly z některých předešlých typů letadel. S modely 707 a 727 sdílí 737 až šedesát procent součástek. Obecně byl určený pro krátké a střední tratě s kapacitou kolem stovky pasažérů.

„Zadání bylo, aby to bylo letadlo snadno obsluhovatelné, nenáročné, s dobře přístupným motorem. Ten stroj se stal úspěšným, neustále se protahoval a zvětšoval. Je to stroj, který se stal etalonem úspěšnosti a padesát let dobře slouží,” říká letecký publicista Martin Velek.

Boeing s blatníky

Další výhodou tohoto typu je jeho všestrannost. Vznikla krátká letadla pro sto pasažérů, ale i dlouhá pro více než dvě stě lidí. Letadlo si oblíbili také vojáci, a to nejen jako transportní letoun, ale i třeba jako model s radarem pro včasnou výstrahu nebo řízení letového provozu.

„Existuje i varianta, která umožňuje provoz na nezpevněných štěrkových plochách, kde jsou na podvozek přidělány blatníky, které zabrání, aby od kol létaly kameny do motorů. Před motory jsou trysky, které zase chrání pohonné jednotky před kamínky ze země,” připomíná zvláštní typ letadla Martin Velek.

Boeing 737-700 společnosti Germania na letišti v Karlových Varech

Konkurent Airbus

Pravidelní pasažéři nízkonákladových aerolinek Boeingem 737 pravděpodobně už letěli všichni. Velkou flotilu má třeba Ryanair, nebo Flydubai, menší pak třeba Smart wings nebo Air Berlin. Letadlo tohoto typu vlastní dokonce i český miliardář Petr Kellner, údajně se jedná o luxusní verzi Business Jet.

Boeing 737 na trhu tvrdě soupeří s Airbusem A 320. Počtem objednávek už rodina Airbusů Boeing překonává. Evropský Airbus ve verzi Neo má lepší parametry, vyšší výkony a je celkově modernější. Na to Boeing zareagoval verzí 737 Max, která má mít větší motory. Ty budou úspornější, ale jednou z výhod 737 je nízký podvozek, což s většími motory nejde moc dohromady. Vývoj tak provázejí komplikace.

autor: ono
Spustit audio