Autorský zákon byl vrácen do Poslanecké sněmovny

7. leden 2005

Do Poslanecké sněmovny se ze Senátu vrátila novela zákona o právu autorském. Ta prošla ve Sněmovně na sklonku roku poměrně bouřlivou debatou, ve které si poslanci vyměnili názory na to, zda je či není hotelový pokoj veřejný prostor. Přitom návrh zákona měl poměrně širší záběr, ale to už je bohužel ve Sněmovně zvykem, že se poslanci soustředí na jeden kontroverzní bod a jemu se věnují.

Stejně tak dopadla předloha v Senátu, kde se senátoři po vzoru poslanců nechali strhnout k debatě nad bodem týkajícím se hotelových pokojů. Navrhovatelům však především šlo o zrovnoprávnění postavení provozovatelů veřejných produkcí a kolektivních správců autorských práv. Ze současného ustanovení totiž vyplývá výlučnost oprávnění jednoho kolektivního správce pro svou oblast. Kolektivní správcové jsou tedy téměř monopolními organizacemi.

V praxi tak často dochází k situacím, kdy o výši odměn za užití autorských děl takzvaně vyjednává monopolní organizace na straně jedné a drobný uživatel, tedy pořadatel na straně druhé. Je patrné, že zde asi o žádném rovnoprávném vyjednávání mluvit nelze. Z každé veřejné produkce totiž musí pořadatel odvést autorský poplatek, právě kolektivnímu správci, který pak tyto prostředky nejen spravuje, ale též přerozděluje autorům a výkonným umělcům a za to si bere z těchto prostředků díl na svůj provoz.

Je proto jasné, že čím větší je objem vybraných prostředků, tím větší je zisk správce práv. A tak často dochází ke kuriózním situacím, kdy jsou požadovány poplatky za produkci dětského sboru, který vystoupí bez nároku na honorář při nějaké slavnostní příležitosti či z poslechu rozhlasového přijímače, který si pouští řidič linkového autobusu, protože podle názoru kolektivního správce práv jde o veřejnou produkci. Nebo systém, kdy z akcí, které se konají na veřejných prostranstvích, se vybírá poplatek podle plochy a toho, kolik se na tuto plochu může teoreticky vejít diváků a ne podle skutečné návštěvnosti.

Kapitolu samu pro sebe pak tvoří určení výše tohoto poplatku, která není určena žádným předpisem, a tak se nezřídka stává, že kolektivní správce požaduje částku například 400 tisíc, a když se ukáže, že je opravdu nepřiměřená, tak tuto částku sníží například na 1000 korun. Z čehož vyplývá, že jedno z těchto dvou čísel bylo zcela nereálné.

Navrhovatelé novely se proto snažili upravit tento prostor a vymezit některá pravidla, která by pomohla zjednodušit současnou situaci. Na jedné straně sice navrhovali vyjmout z veřejného prostoru hotelový pokoj, na druhé straně však dali kolektivnímu správci práv do rukou mocnou zbraň v podobě ustanovení, že pořadatel veřejné hudební produkce je povinen nejméně 20 dnů před konáním produkce nahlásit a doložit správci práv konkrétní program koncertu s vyjmenováním skladeb, které zazní, a to včetně autorů.

Pokud by mělo být zcela beze zbytku aplikováno toto ustanovení, jistě by to velmi komplikovalo činnost pořadatelů, zejména malých a příležitostných akcí a vystavovalo by je to značnému postihu ze strany kolektivního správce. Pokud tedy bylo hlavním úmyslem předkladatelů návrhu zrovnoprávnění vztahu, pak v tomto bodě by mohlo dojít k přesnému opaku. Senátoři se však tohoto bodu dotkli jen okrajově a věnovali se především oné sporné a do jisté míry i vděčné části, tedy zda vybírat či nevybírat poplatky za hotelový pokoj. Zde se opět rozpoutala debata na téma, je hotelový pokoj veřejný prostor či nikoli.

V současnosti autorské poplatky činí necelých deset korun za hotelový pokoj a den. Největší kolektivní správce, Ochranný svaz autorský, tak získává 30 milionů korun ročně. O tyto peníze by byly ukráceni všichni autoři a výkonní umělci, kteří proti tomuto postupu protestovali v dopise adresovaném zákonodárným sborům. Spor se tak dostává do roviny boje mezi autory a hoteliéry o část zisku a věcná podstata pak do jisté míry zůstává stranou. Přitom je potřeba vidět, že povinností kolektivního správce práv je především důsledně hájit zájmy autorů a výkonných umělců a jejich právo na autorské odměny.

Tento prostor se však kolektivním správcům zmenšuje tak, jak se stále častěji projevuje nechuť, především velkých distributorů jako jsou televize a rádia, platit těmto organizacím víc, než je nezbytné. Často se tak děje i znevýhodňováním především výkonných umělců, kteří se ve smlouvách vzdávají svých autorských nároků za mírně zvýšený autorský honorář a správce tak nemá, co vybírat.

Paradoxní situace nastala ve vztahu s Českou televizí, která s ochrannými uměleckými svazy nemá podepsánu žádnou kolektivní smlouvu, která by upravovala platby takzvaného reprízného pro výkonné umělce. Což jsou jen v jiné podobě autorské poplatky z produkce a v nových smlouvách se tak umělci pracující pro Českou televizi vzdávají svých autorských práv k dílům.

Smutným faktem pak je, že na rozdíl od soukromých distributorů tak Česká televize učinila, aniž by byť jen symbolicky navýšila tyto umělecké honoráře. Vzhledem k tomu, že se kolektivním správcům nedaří vyjednat jiné a pro zastupované umělce lepší podmínky u těchto velkých distributorů, soustřeďují svou činnost na hledání nových oblastí, kde by bylo možno výběrem poplatků tento výpadek vyrovnat. Proto ony často absurdní situace s hodnocením produkcí a proto snaha zařadit do sféry vlivu také hotelové pokoje.

Z debaty, která se vedla v Senátu, se zdálo, že se senátoři přikloní k názoru zamítnout zmíněnou předlohu a vrátit ji poslancům. K překvapení však senátoři naopak k prostorám, které by měly být osvobozeny od autorských poplatků, přidali nemocniční pokoje. Prošel také návrh senátora Hadravy na snížení horní hranice postihu kolektivního správce práv za neplnění povinností, a to z 10 milionů na 500 tisíc. V této podobě pak senátoři vrátili návrh do Poslanecké sněmovny. Ta bude tedy stát před otázkou, zda prostou většinou odsouhlasí tuto podobu novely a tím sníží ještě prostor pro výběr poplatků, anebo zvýšeným kvórem senátní změnu přehlasují a vrátí se k původní podobě.

Ať však projde ta či ona podoba, oblast autorského zákona bude nutno v dohledné době řešit poněkud systémověji než jen dílčí novelou, protože ta nepostihuje ani zlomek problémů, které se v oblasti autorského práva, tak jak je aplikována u nás, nacházejí.

autor: Milan Bouška
Spustit audio