Automatická auta na amerických silnicích

13. květen 2015

Aut vybavených plně automatickým řídicím systémem na amerických silnicích přibývá. Především jde o mapovací auta firmy Google, kroužící po Kalifornii. Tato “flotila” je již tak početná, že se automatická auta Googlu už začínají vyskytovat i ve statistikách nehodovosti. Také automatické nákladní auto firmy Daimler už dostalo povolení zúčastnit se silničního provozu v americkém státě Nevada.

Agentura Associated Press nedávno napsala, že automatická auta Googlu se od září roku 2014 účastnila 4 dopravních nehod (z toho je ovšem ve dvou případech v době nehody řídili lidé). Na to reagoval ředitel programu automatických aut firmy Google Chris Urmson poznámkou, že firma v Kalifornii provozuje flotilu celkem 25 vozů (většinou jde o speciálně upravené modely Lexus SUV a dvě Audi SQ5, vybavené součástkami a systémy firmy Delphi Automotive), které zatím dohromady ujely, jak v řízeném, tak v automatickém módu, 1,7 milionu kilometrů, přičemž se celkem vyskytly v 11 haváriích. U většiny z nich došlo jen k lehčím poškozením. Automatická auta pěti dalších provozovatelů (v počtu asi 23 kusů) se údajně zatím do nehod nezapletla. Vzhledem k malému počtu těchto případů, aut a ujetých kilometrů však zatím nemůžeme spolehlivě porovnat frekvenci nehod u lidmi řízených a u zcela automatických aut.

Urmson také uvedl, že žádnou nehodu nezavinila automatická auta Googlu, ale lidští řidiči ostatních vozů, kteří do automatických vozů najeli. Firma nicméně údaje o vzniku a průběhu nehod pečlivě vyhodnotí a výstupy z nich zahrne do nového rozvoje svých řídících algoritmů, aby bylo příště nehod s účastí automatických aut Googlu ještě méně. Automatická auta Googlu například úmyslně váhají při rozjezdu na zelenou, protože je zde velká pravděpodobnost střetu s netrpělivými lidskými řidiči při průjezdu křižovatkou. Nezávislí pozorovatelé však kladou důraz na fakt, že podrobná informace o nehodách zatím bohužel nebyla publikována veřejně a tvrzení Googlu tedy nelze ověřit.

Interiér kokpitu automatického kamionu Freightliner Inspiration Truck

Nedávno navíc 18kolový nákladní kamion Freightliner Inspiration Truck firmy Daimler AG dostal povolení k provozu ve státě Nevada. Je vybaven dvěma radary a systémem kamer, a i když bude v plně automatickém módu řízení (což obstarává systém Highway Pilot, určený jen pro dálnice), řízení kamiónu bude vždy připraven převzít lidský řidič, sedící hned vedle volantu v kokpitu. Zatím existují 2 exempláře tohoto vozu.

Zdroje: Engadget, Discover Magazine, Herox, Popular Science 1, Popular Science 2, Phys.Org, Big Think, New Scientist, Freightliner Inspiration Truck

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio