Audioknihy v nás podle vědců vzbuzují větší emoce než filmy. Zájem o „knihy do uší” v létě stoupá

4. červenec 2018
Audiokniha

Stále více lidí si na delší cesty bere audioknihy. Nezabírají prakticky žádné místo a jsou vždy po ruce. Navíc se při nich krásně relaxuje, možná i proto, že vzbuzují větší emoce než filmy. Tvrdí to vědci. Jak na to přišli?

Výzkumníci to jednoduše změřili pomocí tělesných reakcí. Vědci z londýnské University College pustili stovce lidí mezi 18 a 70 lety filmové a zvukové adaptace stejných emočně silných románových scén. Vybrali například popis monstra z Baskervillu, pana Darcyho, když v Pýše a předsudku žádá Lízinku Bennetovou o ruku, anebo scény z Dickensových Nadějných vyhlídek. 

Výsledek byl jednoznačný. Bez ohledu na věk a scénu byla srdeční aktivita a tělesná teplota při audionahrávkách vyšší než u filmu. Psycholožku Lenku Čadovou to příliš nepřekvapilo, protože mluvené slovo je nejstarší forma vědění.

Na naše emoce má vliv fantazie. Když vidíte film, tak je to hotový produkt.
Lenka Čadová

„Všechny kultury tradičně poslouchaly vibrace, zvuk, hlas. Je to velmi důležité jako komunikační kanál. Na naše emoce má vliv fantazie. Když vidíte film, tak je to hotový produkt. Pakliže tam vjem zraku není, mozek si vytváří představu, jak by to mohlo být. Když vám někdo čte, je to mnohdy silnější vjem, než když to vidíte,” říká.

Více do hloubky

Zajímavé je, že účastníci výzkumu s jeho výsledky nesouhlasili. Když měli následně sami rozhodnout, která ukázka pro ně byla emotivnější, většina řekla, že právě film, a to průměrně o 15 procent. Podle psycholožky Čadové tady prostě zafungovalo podvědomí. 

„Audiokniha útočí na naše bytí komplexněji. Mnohé informace, že třeba ten člověk zastavil hlas, nabídl nám nějakou emoci, si ani neuvědomíme. U filmu je to jasné, tam to většinou ještě dokresluje hudba. Vede nás to k tomu, co máme zažívat. Hlas nás taky vede, ale není tam tolik vjemů. Může to jít víc do hloubky, víc to osloví naše srdce,” vysvětluje.

Druhé Vánoce

Audiokniha je dílo načtené jedním člověkem, hercem nebo herečkou. Postava za hlasem je pro posluchače velmi podstatná, potvrzuje to i Alice Amirzaiová z Radioservisu, který obstarává téměř 30 procent trhu s audioknihami. Setkává se s tím, že si lidé kupují některé audioknihy právě kvůli svému oblíbenému herci.

Čtení je pro ně obrovský problém. Dyslektikům pomáhají třeba audioknihy

03134211.jpeg

Život s dyslexií dnes může být o trochu snazší než dřív. Při této specifické poruše učení pomáhají hlavně nové metody výuky včetně nejrůznějších pomůcek. Ty dnes představují výtvarníci v pražské Národní galerii. Koná se tu totiž akce k pátému ročníku Dne dyslexie, který připadá na nadcházející úterý.

„Ano, protože se jim líbí jeho podání. Každý máme svého oblíbeného herce, máme ho spojeného i s tím hlasem. Někdo nám je svým podáním příjemný, někdo ne. Jsou herci, kteří jsou oblíbení ve filmu, ale posluchači a posluchačky nemají rádi jeho hlas v audioknize,” upozorňuje.

Období volna a dovolených je pro vydavatele audioknih něco jako druhé Vánoce. Zájem o audioknihy se aktuálně výrazně zvyšuje.