Armáda robotů ve skladech firmy Amazon

6. říjen 2015

Ve světě se hodně mluví o tom, jak firma Amazon plánuje doručovat zákazníkům zásilky pomocí automatických létajících prostředků - dronů. Méně však už je známo, že v samotných skladech Amazonu pracuje stále více robotických “skladníků” a jiných robotických či automatizovaných prostředků. V současnosti jich je už přes 10 tisíc.

Jeden z největších skladů, nesoucí název Amazon Fulfillment Center, má firma Amazon od března 2015 v americkém městě Baltimore. Skrývá se v obrovské čtyřpodlažní budově s plochou kolem sto tisíc čtverečních metrů. Zde čekají na vyřízení miliony objednávek, denně jich je odbaveno několik desítek tisíc. Na obrovské ploše je zboží uskladněno v mnohapatrových policích, přičemž jednotlivé policové regály se čtvercovou základnou přemisťují speciální nízké oranžové roboty na kolečkách. Tyto roboty svým tvarem poněkud připomínají větší robotické vysavače. Jejich základní úkon tkví v tom, že ve sníženém stavu podjedou policový regál, pak zvětší svoji výšku, přičemž tíha regálu spočine na jejich platformě a regál se spoustou zboží pak mohou přemístit kamkoliv jinam, třeba k robotickým či lidským “vybíračům” nebo ke třídícím strojům. Tam se opět sníží a od nově umístěného regálu odjedou pryč. Počítačový systém přitom pracovníkům signalizuje, které police, krabice či balíky odpovídají které objednávce.

Kromě stovek těchto nízkých přepravních robotů zde ovšem pracuje i řada robotických manipulátorů - rukou, třídících a zpracovatelských linek, skenerů a automatických kontrolních prvků (mimo jiné zde pracují stroje, opatřující balíky nálepkami s čárovým kódem, a lasery) a je tu k dispozici skoro 26 kilometrů pásových dopravníků, které dopravují zboží z regálů, tedy z nitra skladu, k vyřízení a expedici. To vše řídí sada počítačů. Do budoucna není vyloučeno stálé zdokonalování nízkých přepravních robotů, pokud jde o úroveň jejich prostorových čidel, navigačních schopností, adaptace, prvků umělé inteligence a úroveň jejich koordinace s dalšími stroji kolem.

Kromě strojů ve skladu pracuje ještě zhruba 3000 lidských zaměstnanců. Funguje zde nepřetržitý 24 hodinový provoz a naráz je zde zpravidla vidět i několik set lidí.

Na celém světě má nyní firma 13 podobných robotizovaných skladů (další je například v New Jersey). Jejich specifikem je možnost skladovat v kontejnerech těsně vedle sebe zboží podle velikosti, nikoliv nutně podle typu, což přináší úspory ve formě financí, lidské práce i času. Stejně tak okolnost, že lidští pracovníci nemusejí chodit hledat a vybírat zboží do nitra skladu, který navíc nemusí být klimatizován. Nízké oranžové roboty vyrábí bývalá massachusettská firma Kiva Systems, kterou společnost Amazon koupila v roce 2012. Předtím Kiva Systems dodávala svá robotická řešení i jiným firmám, po převzetí Amazonem však tyto dodávky skončily a Amazon je jejich jediným odběratelem.

Samotná firma se také přejmenovala na Amazon Robotics. Nyní je zřejmé, že podobné roboty a systémy jsou nutným prostředkem pro další rozvoj zasilatelských firem, pokud chtějí zvyšovat objemy dodávaných zásilek a efektivitu či produktivitu práce. Nicméně přesto plně automatizovaný provoz tohoto typu doposud není možný. Dodávat ve velkém správné výrobky do správných krabic a posílat je pak správným zákazníkům je celkem složité a organizace práce, kontroly či korekce úkonů ze strany lidských zaměstnanců jsou zde stále nenahraditelným prvkem.

Zdroje: Baltimore Sun, Kiva Systems - Amazon Robotics, ExtremeTech, CNN, MIT Technology review 1, MIT Technology review 2

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio