Aplikace národních poskytovatelů mobilních plateb by se mohly uznávat v celé Evropě

Mobil, mobilní telefon (ilustrační foto)

Nová Evropská asociace systémů mobilních plateb chce navrhnout nová pravidla pro placení prostřednictvím mobilních aplikací. Platforma by měla představovat alternativu nezávislou na velkých hráčích, jako jsou Google, Apple nebo Visa. Aby si však novinka získala příznivce, bude nejprve nutné přesvědčit banky, obchodníky a zákazníky.

Informuje o tom německý deník Süddeutsche Zeitung.

Na převahu technologických gigantů si v minulosti stěžoval například člen představenstva německé centrální banky Burkhard Balz. „Z mého pohledu nastal čas vytvořit nezávislou evropskou platební platformu podporovanou silnými a účinnými národními systémy,“ nechal se slyšet Balz.

Zdá se, že jeho přání teď nemá k praxi daleko. Na začátku srpna vznikla Evropská asociace systémů mobilních plateb, ve které se potkávají zástupci lokálních poskytovatelů platebních služeb. Ti chtějí navrhnout jednotná pravidla pro placení chytrými telefony tak, aby zákazníci v rámci Evropy mohli využívat aplikací národních bank.

„Chceme být nezávislou alternativou a obejít se bez firem jako Google, Apple, Visa nebo Mastercard,“ podotýká Christian Pirkner, šéf společnosti Bluecode. Tento rakouský start-up je jednou ze sedmi společností, jež se na novém sdružení podílejí a zároveň jediným na evropských bankách nezávislým podnikem.

Nová asociace zahrnuje také například švýcarskou firmu Twint, švédský Swish, norský Vipps, MobilePay z Finska nebo belgický podnik Bancontact Payconiq a portugalskou společnost Sibs. Všechny podnikají v oblasti mobilních plateb, v Evropě mají asi 20 milionů zákazníků a spolupracují s jedním milionem obchodníků.

Některé ze sdružených společností už v současnosti mají vysoký podíl na trhu ve svých domovských zemích, a to především díky silné podpoře bank a bankovních spolků. Například švédský Swish je doma velmi oblíbený. Aplikaci firmy používá okolo šesti a půl milionu obyvatel desetimilionové země.

Výhody QR kódů

Velkou nevýhodu národních aplikací oproti řešením amerických společností ovšem představuje nemožnost jejich využití v zahraničí. Etablované platební karty firem Visa a Mastercard na rozdíl od mobilních aplikací jednotlivých států akceptují obchodníci po celém světě. Podobně jsou na tom aplikace technologických obrů Apple a Google, poněvadž všude tam, kde spotřebitel může platit bezkontaktně, může provést platbu chytrým telefonem.

Evropská asociace systémů mobilních plateb sází mimo klasické karty také na mobilní platby a takzvané QR kódy. Kód by se jednoduše zobrazil na telefonu nebo pokladně, aplikace by ho naskenovala a provedla platbu. A protože Evropská unie v současnosti realizuje systém takzvaných instantních plateb, banky by obchodníkovi peníze mohly odeslat prakticky okamžitě.

Jak Süddeutsche Zeitung píše, asociace se ještě musí dohodnout na podobě transakcí prostřednictvím zmíněných QR kódů. Je třeba určit, jestli kód naskenuje pokladna z mobilu zákazníka, anebo sám zákazník z telefonu na pokladní zařízení. Otevřené prý zůstávají obě možnosti.

Výhodou používání QR kódů před jinými bezkontaktními metodami je totiž to, že výměnu dat mezi zařízeními umožňují jak iPhony, tak mobily se systémem Android. Výhoda kódů spočívá v tom, že například Apple aplikace pro bezkontaktní platby některých jiných poskytovatelů blokuje.

Konkurenceschopná služba?

Nová asociace ale nejprve musí vyřešit, jak si získat přízeň bank, zákazníků a obchodníků. Finanční domy v současnosti inkasují 0,2 až 0,3 procenta z platby. Podobně je tomu u plateb přes aplikace na chytrých telefonech. Pokud ale zavede například Apple v Německu vlastní platební kartu, nedostanou banky nic. „To by je ke spolupráci mohlo přesvědčit,“ myslí si Pirkner.

Větší výzvu ale podle Christophera Schmitze z poradenské společnosti Ernst & Young představují obchodníci. „Musejí totiž přenastavit své pokladny a dobře si rozmyslet, jestli chtějí akceptovat další platební prostředek,“ vysvětluje odborník. A dodává, že asociace obchodníkům nabídne lepší podmínky, než měli doposud.

Ty budou spočívat v nižší provizi poskytovateli služby. Co se týká zákazníků, těm asociace podle Schmitze nabídne bonusový program. Podobně to vidí Pirkner:

„Zákazníky nalákáme speciálním programem. Například pokud desetkrát zaplatí prostřednictvím naší aplikace, získají desetiprocentní slevu. Nebo budou mít možnost rozdělit si účtenku mezi více osob,“ cituje na závěr slova šéfa rakouského start-upu Bluecode Christiana Pirknera list Süddeutsche Zeitung.