Alice Muthspiel: Madam Santa Clausová ve francouzském Nantes
Ve Francii, na rozdíl od Čech, nenosí dárečky Ježíšek, ale Santa Claus komínem. Vypadá, jako ten americký na saních, vousatý s červeným kabátkem a čepicí. V západofrancouzském Nantes se však rozhodli pro modernější verzi.
„V Nantes už Vánoce nejsou Vánocemi, nejsou křesťanským svátkem.“ „Starostka Rollandová, progresivistka a bojovnice proti patriarchátu zaujala ideologickou pozici.“ „Pokud nejsou Vánoce Vánocemi a oslavou Krista, ani Nantes už není Nantes a Santa Claus je mrtvý.“
Čtěte také
Takto a tak nějak podobně zareagovala některá média a komentátoři, kteří obvinili starostku z toho, že chce vymazat Vánoce, že nahradila Santa Clause maminkou Santa Clausovou, odstranila vánoční girlandy a pro dekoraci města zvolila pastelové barvy namísto těch klasických: červené a zelené.
Reakce obyvatel na sociálních sítích vyjadřují zklamání: „Kde je skutečná vánoční výzdoba? Tohle je svátek světel.“ Nebo: „Je to příjemné jako atmosféra halloweenu, ale ne vánoční.“ „Mé druhé Vánoce v Nantes... Trochu mě zaráží tyhle inspirace... Letos žádná tradiční magie!“.
Poselství ženské emancipace?
„Ve 21. století je duch Vánoc multikulturní, ponechává prostor všem vyznáním, věřícím i nevěřícím. Tyto magické okamžiky by měly všechny spojovat pod stejnou vlajkou kreativity,“ reagovala radnice na Twitteru.
Čtěte také
Radnice skutečně požádala skupinu tří umělců, aby představili díla evokující Santa Clause ve 21. století a nabízí letos svým obyvatelům a návštěvníkům města dekoraci nazvanou „Zimní cesta“, skládající se z různobarevných iluminací a uměleckých děl. „Položili jsme si otázku, jak bychom mohli vytvořit nové rituály pro obyvatele Nantes, jak propagovat město očima umělců a zároveň navodit vánoční atmosféru během svátků na konci roku,“ vysvětluje Amélie Evrard, projektová manažerka.
V nejrušnějších ulicích Nantes překvapuje jeden z autorů Vincent Olinet svými světelnými trasami a 35 fasádami s římsami a balkony ozdobenými maskarony – plastickými zdobnými motivy v podobě lidské tváře. Pro někoho je to pohlcující zážitek, pro někoho smutné ulice s neznámými obličeji.
Největší mediální poprask však vyvolala „maminka Santa Clausová“. Žena s rozpuštěnými šedivými vlasy v červené teplákové soupravě a vánočními ponožkami visí vysoko v kruhu jako na houpačce, obklopená lucernami. Neutekla z kuchyně, kde obvykle peče cukroví, zatímco její manžel kontroluje seznam dárků?
Čtěte také
Podle umělkyně Virginie Barré „je to skromná super hrdinka, žena „středního věku“, která nám připomíná, že jsou to právě ženy, které na Vánoce často nejvíc potřebujeme, i přesto, že vánoční imaginaci nadále dominují jen mužské postavy: Santa Claus, sobi a elfové. Maminka Santa Clausová stále chybí v příbězích a reprezentacích.“
Poprvé se objevila v roce 1849 ve Vánočních legendách od Jamese Reese. Při pohledu na umělecké dílo se nabízí otázky jako například: Kdo je vlastně doopravdy maminka Santa Clausová? Jak se jmenuje, a především, jak se provdala za jednu z nejslavnějších legend všech dob?
Podle autorky jde o humorné zviditelnění postavy skrývající se stále v pozadí, která konečně přestává být druhořadou. Je to poselství ženské emancipace. „Její instalace rezonuje s otázkami dneška v naší společnosti a zejména v současném umění. Navíc její veselý vzhled v pohodlném oblečení z ní dělá někoho jemného, starostlivého a uklidňujícího.“
Možná pod vlivem listopadové kritiky se vrátili do přilehlých ulic v Nantes jedle, vánoční trh je plný lidí, a nechybí ani kolotoč s vánočními stromky na náměstí Place Graslin, s tím, že ten méně elegantní se sněhulákem se vrátil na Place du Bouffay.
Po „zimní cestě“ se může každý vydat až do 7. ledna příštího roku.
Autorka je publicistka, žije v Paříži
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.