Adina Mandlová asi nebyla zlá. Měla ale cynický humor, kterým si ubližovala, míní Klára Cibulková, herečka a nová šéfka Violy
„Dřív jsem byla člověk, který pokud si něco neudělá sám, tak není. Ale pak jsem přišla na to, že tak to nejde. Nemůžu být všude, nemůžu mít úplně všechno pod kontrolou,“ říká herečka a nová ředitelka pražského Divadla Viola Klára Cibulková.
Čtěte také
Jaké to bylo stát se z herečky ředitelkou? „Hrála jsem ve Viole čtyři roky a leccos jsem znala a věděla, ale když jsem se ponořila do provozu ,domu‘, podniku, byly to hodně neznámé,“ přiznává s tím, že má ale skvělé spolupracovníky.
„Je ale fakt, že jsem se spoustu věcí musela naučit ,za pochodu‘. Takže, ano, překvapilo mě toho mnoho, zatím svého rozhodnutí nelituji,“ doplňuje Klára Cibulková.
Adina Mandlová?
Herečka přitom v divadle stále i stojí i na jevišti. V Divadle Viola je to například inscenace Hugo Haas a Adina Mandlová. Jde o setkání dávných milenců, hvězd prvorepublikového filmu, Haase hraje Jaromír Dulava, na jevišti stojí jen oni dva. Madlovou herečka hraje ještě i v dalším kuse jiného divadla.
Adina Mandlová byla srdcař, ale i umanuté a ambiciózní dítě, a to bylo pro její další život složité.
Klára Cibulková
„Adinu Mandlovou mám opravdu zažitou, strávila jsem s ní hodně času, byla vlastně strašně zajímavý člověk,“ říká herečka Cibulková.
Čtěte také
„Ale také hodně kontroverzní – a právě to je asi to, co mě na ní přitahuje. Myslím, že byla výborná filmová herečka, vlastně byli i s Haasem trochu napřed, protože na tu dobu už hráli jinak. Zato nebyla úplně dobrá divadelní herečka.“
„Byla velký srdcař, zároveň umanuté, ambiciózní, ,vymazlené‘ dítě, a to bylo pro její další život dost složité, takže byla dost divoká. Ale nemyslím si, že byla někde v hloubce zlá. Často se velmi zle projevovala, ale to byl ten její velmi cynický humor, který používala a tím si lidsky dost ubližovala.“
Haas? Chtěla bych ho potkat
„Byla to fakt zajímavá osobnost, a to i v samotném rozptylu její povahy,“ uvažuje herečka a ředitelka Cibulková. Zajímavou osobností byl i Hugo Haas, tvrdí.
Čtěte také
„Viděla jsem o něm nějaké dokumenty a znám jeho filmy, a taky to byl úžasný herec,“ domnívá se.
„Vlastně mě mrzelo, že jsem ho neviděla hrát v Národním divadle, protože bych chtěla vědět, jaký byl divadelní herec. Mít ho tady a teď, ale to už nejde. Haas totiž většinou vystupoval jako ,chudáček‘, do kterého se musí ženy zamilovat a tak trochu ho i chránit. Navíc hrál starší muže, a to o dost starší, než byl on sám, ale také měl zajímavou osobnost,“ myslí si.
Viola je svá
Divadlo Viola je specifické, a to nejen množstvím diváků, jaké pojme. Dá se dnes navázat na dobu, kdy tam hrál Karel Höger, Rudolf Hrušínský nebo Dana Medřická? „Na to by se navázat dala. Minimálně v repertoáru,“ odpovídá ředitelka.
Čtěte také
„Ale už nepůjde navázat třeba na to, že by se ve Viole kouřilo. Když jsem viděla záznamy, dokumenty a fotky, tak zvlášť v 50. a 60. letech to bylo jazzové doupě, kam se chodilo v noci, jako na další štaci. A kde se scházeli umělci po představení. Pak se tam hrálo a jamovalo dlouho do noci. V tom smyslu to byl úplně jiný podnik. Ale udělat Violu místem pro všechny generace a různorodé umělce, to jde – a tím částečně i je,“ dodává Klára Cibulková.
Má herečka a manažerka v nějaké výhody, nebo je to naopak? Jak bude vypadat novinka inscenované básně Miloše Doležala: Jana bude brzy sbírat lipový květ? Nejen na tyto otázky se ptá Naděžda Hávová, víc si poslechněte v audiu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.