Adam Černý: Německé mýtné jako kulatý čtverec

27. únor 2015

Před každými volbami do Bundestagu je největší starostí bavorských křesťanských sociálů vymyslet nějaké téma, které by přesahovalo obzor svobodného státu pod Alpami a oslovilo i voliče z jiných částí Spolkové republiky.

Takto se předloni v září zrodil slib zavést na německé dálnice mýtné, které by pomohlo vybrat více peněz na opravu málo opečovávaných silnic a mostů a hlavně které by tyto peníze nevytáhlo z kapes německých řidičů.

Ti si již nějaký čas stýskají, že v sousedních zemích musí za použití dálnic platit, zatímco Spolkovou republikou se všichni projíždějí zadarmo, navíc s luxusem neomezené rychlosti.

Jak se tento týden začalo ukazovat při projednávání v německém parlamentu, jedna věc je dostat nápad a jiná uvést ho v život. Bavorské CSU původně připadalo, že by to nemělo být těžké, protože koaliční partneři, křesťanští a sociální demokraté, jistě pochopí, že politikům z Mnichova je třeba pomoci plnit jejich hlavní předvolební slib.

Čtěte také

Pravda je, že CDU i SPD by se možná také líbilo vybírat od zahraničních řidičů eura na opravu zanedbávané silniční sítě. Hlavní potíž však spočívá v nalezení formule, která by vyhověla bavorskému zadání a zároveň by nevypadala jako cílená a vědomá diskriminace zahraničních řidičů ve srovnání s těmi domácími.

Pořekadlo „kde vůle, tam i možnost“ se osvědčilo i v případě bavorského nápadu, protože řešením má být mýtné, které se sice bude vybírat ode všech řidičů beze zbytku, ale které by ti němečtí dostali fakticky zpět ve slevě ze silniční daně.

Kamión

Aby taková konstrukce fungovala, bude zapotřebí složitý systém registrace, protože zatímco němečtí řidiči by měli platit mýtné jen celoročně, zahraniční by měli možnost si koupit i mýtné na deset dní nebo dva měsíce.

Předpokládaný výnos má dosáhnout sedm set miliónů eur, ze kterých by dvě stě představovaly náklady na provoz nového systému.

Čtěte také

Hlavní háček, ne-li přímo skoba se ukrývá v nejistotě, jak bavorský nápad posoudí Evropská komise, která má v popisu práce mimo jiné dohlížet, aby se ke všem řidičům přistupovalo stejně. Už nyní se nechala slyšet, že je nepředstavitelné, aby se mýtné nějak spojovalo se silničními daněmi.

Možná, že ministr dopravy Alexander Dobrindt doufal, že se mu podaří v případě mýtného dát dohromady pověstný kulatý čtverec, není však vyloučeno, že nakonec si bude muset mezi kruhem a čtvercem vybrat.

autor: Adam Černý
Spustit audio