Adam Černý: Důkazů o podílu Ruska na sestřelení malajsijského letadla přibývá

25. květen 2018

Odstup čtyř let od událostí zpravidla bývá dost dlouhý, aby se na ně zapomnělo. V případě civilního letadla s 298 lidmi na palubě, které bylo na východě Ukrajiny sestřeleno 17. července 2014 nad prostorem v té době ovládaným proruskými separatisty to neplatí.

Starají se o to vlády a úřady zemí, odkud pocházelo nejvíc obětí, tedy zvláště Nizozemska, Austrálie a Malajsie, jejíž letecká společnost provozovala let MH17 mezi Amsterdamem a Kualou Lumpur.

Jan Jůn: Sestřelení malajsijského letadla vyvolává obavy světa

Části trosek malajsijského Boeingu 777 u ukrajinské vesnice Grabovo

Dnes v Londýně jednala pod vedením „šokovaného“ premiéra Camerona narychlo svolaná vládní rada „Cobra“ pro výjimečné situace.

Podrobnosti vycházejí najevo postupně a těžce, protože hodně času například zabralo doložit, že letadlo bylo sestřeleno nad územím ovládaným separatisty, a ne ukrajinskou armádou.

Mezinárodní vyšetřovací tým ve čtvrtek ve své průběžné zprávě zdokumentoval podstatnou okolnost celé tragédie, a to, že odpalovací systém patřil 53. protiletadlové brigádě ruské armády. Vyšetřovatelé nepoukázali přímo na konkrétního pachatele, ale nizozemský ministr zahraničí Stef Blok zdůraznil, že zjištěná fakta ukazují na přímý podíl Ruska.

Libor Dvořák: Známe osoby i jména, tvrdí mezinárodní tým, který vyšetřuje pád malajsijského boeingu

Tým nizozemských i dalších specialistů ve středu pustil do světa další zajímavé podrobnosti o příčinách katastrofy malajsijského boeingu na východní Ukrajině

„Známe osoby i jména,“ tvrdí mezinárodní vyšetřovací tým na webové stránce nizozemské prokuratury a dodává, že byla zjištěna jména, a dokonce i podoby důležitých figurantů celého případu – tedy přímých vykonavatelů a svědků činu, který ruská strana tak vytrvale popírá a pokud možno se k němu nehlásí.

Moskva svou jakoukoli odpovědnost od počátku popírá navzdory tomu, že existují videozáběry zaznamenávající přesuny mobilního odpalovacího zařízení Buk v inkriminované době. Podle nizozemské a australské vlády může být dalším krokem předání celého případu mezinárodnímu soudu.

Rusko používá dvojí taktiku. Popírá, že by s případem mělo cokoli společného, a zároveň se dožaduje, aby jako zainteresovaná strana mělo přístup do vyšetřovacího týmu. 

Pro Moskvu nepřijatelná verze

Nejnovější zjištění potvrzující, že odpalovací zařízení patřilo ruské armádě, Moskva bagatelizuje a například státem ovládaný zpravodajský server vesti.ru navzdory již předloženým důkazům citoval předáka separatistů Eduarda Basurina, že jejich ozbrojenci nemají ruské zbraně, natožpak raketový systém Buk.

Vedle mezinárodního vyšetřovacího týmu, v němž pracují policisté a státní zástupci několika zemí, důležitá zjištění přináší i investigativní sdružení Bellingcat, na jehož práci se v daném případě podíleli i reportéři z ruského zpravodajského serveru The Insider.

Pátrání po troskách zmizelého malajsijského letadla

Bellingcat předložil důkazy, že klíčovou osobou v celém případu je vysoce postavený důstojník ruského generálního štábu. Osoba na základě telefonických záznamů dosud identifikovaná jako „Andrej Ivanovič neboli Orion“ se s vysokou pravděpodobností jmenuje Oleg Ivannikov a v létě 2014 měl mít na starosti transport ruských zbraní separatistům na východě Ukrajiny.

Adam Černý

Ani toto zjištění nepředstavuje jednoznačný důkaz, že Rusko mělo bezprostřední podíl na sestřelení letadla Malajských aerolinií, k němuž mohlo dojít třebas chybnou volbou cíle.

I tato vysoce pravděpodobná verze je pro Moskvu nepřijatelná, protože by ji sice zbavila přímé odpovědnosti za smrt tří stovek civilistů, ale zároveň by musela připustit svůj podíl ve válce na východě Ukrajiny.

autor: Adam Černý
Spustit audio