Absurdní povídačka

24. září 2010

"Mohu vás jen ujistit mým čestným slovem, že není ani zbla pravdy na té absurdní povídačce," ujišťoval dva roky před svou smrtí Antonio Salieri (18. 8. 1750 - 7. 5. 1825) jednoho ze svých žáků.

Marně se tak snažil vyvrátit pověsti, které ho nepřímo obviňovaly z vraždy jeho současníka Wolfganga Amadea Mozarta (27. 1. 1756 - 5. 12. 1791). Temná legenda, která tyto dva nerozlučně spojila dohromady, na dlouhou dobu zastínila Salieriho tvorbu a pravděpodobně vedla i k jeho šílenství a pokusu o sebevraždu.

Ve své době vysoce uznávaný skladatel a dlouholetý dvorní kapelník na císařském dvoře ve Vídni (1788-1824) Antonio Salieri se narodil v italském Legnanu. Svoji hudební kariéru začal v Benátkách, kde ho rodinný přítel nechal učit zpěvu u Giovanna Pescettiho. Jako šestnáctiletý se dostal v doprovodu Floriana Gassmanna do Vídně. Gassmann svého chráněnce představil všem důležitým osobnostem tehdejšího vídeňského hudebního provozu a uvedl jej i ke dvoru, kterému Salieri sloužil více než padesát let a stal se jedním z nejvlivnějších mužů tamější hudební scény. Kromě Gassmanna měl na Salieriho život a tvorbu obrovský vliv také další představitel vídeňské školy Christoph Gluck.

Opravdu poprvé triumfoval Salieri ale v Paříži se svými operami Les Danaides (1784) a Tarare (1787). Mezinárodního uznání se později dostalo už pouze jeho jedné vídeňské opeře: Palmira, Regina di Persia (1795). Za svůj život jich složil více než třicet. Salieri byl vyhledávaný i jako učitel, k jeho žákům patřili mimo jiné: Beethoven, Schubert, Hummel, Liszt a přední zpěvačky jako: Catarina Cavalieri či Anna Milder-Hauptmann. Angažoval se ve vídeňské dobročinné organizaci hudebníků (Vienna Tonküstler - Societät), byl prvním ředitelem vídeňské konzervatoře a připravoval a řídil hudební program na Vídeňském kongresu (1814-1815).

S Mozartem se prý poprvé setkal již v prosinci 1767 na představení vídeňské opery. Přestože Salieri později Mozarta přímo neprotežoval, jejich tradované nepřátelství patří k historickým mýtům. Mozart sám si Salieriho cenil a v dopise otci (14. 12. 1791) například zmiňuje Salieriho vysoce příznivé přijetí Kouzelné flétny. Domnělou záhadu kolem Mozartovy smrti nešťastně podpořil i sám Mozart, jež byl na konci života intenzivně pronásledován představou, že ho chce někdo zabít.

Nedokončené Requiem, které vnitřně rozkolísaný skladatel považoval za svou vlastní zádušní mši, si u něj objednal hrabě Franz von Walsegg-Stuppach (nikoli Salieri), jež měl ve zvyku vydávat díla cizích autorů za svá a který s ním již před tím podobný kontrakt uzavřel. Ve Vídni to bylo všeobecně známo. Fámy bohatě podporované Mozartovou rodinou však po čase začaly mířit k osobě vlivného dvorského kapelníka.

Romantizující pověst o střetu génia s tupou, ale mocnou průměrností pevně zakotvila na poli evropské kultury. Fascinující námět posloužil v literatuře, divadle a později i filmu. Vlivu legendy se nevyhli ani střízliví hudební znalci. Salieriho dílo bylo léta odmítáno právě díky ní i jimi. Přestože Salieriho hudba se v mnoha ohledech nevyrovná Mozartovu umění, fakt je, že na své zhodnocení stále čeká. "Absurdní povídačka" dokazuje už dvě stě let své.

autor: Martina Křížková
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.