„100 nejlepších komedií historie!” Jak funguje marketing založený na číslech?

4. červen 2017

Deset způsobů, jak sbalit holku. Pět jednoduchých návodů, jak být v práci šťastnější. Na tyto články se na webu kliká častěji než na jiné. A může za to číslovka v názvu. Jak se pracuje s čísly v marketingu a mohou skutečně ovlivnit naši touhu přednostně číst nebo kupovat věci?

Podle Matěje Černého, autora knihy „111 míst v Praze, která musíte vidět“, je jednoduché psát o Praze, pokud ji máte rádi. „Prostě si sednete ke stolu a během jednoho večera napíšete 60 až 70 míst, která si myslíte, že by měla patřit do knihy. Ptáte se kamarádů, radíte se,” popisuje Černý.

Němcům se to osvědčilo

Knihu si v Česku speciálně objednalo německé nakladatelství Emons. Nejdřív vyšla v němčině, pak v češtině a nyní i v angličtině.


Máme rádi tipy, triky, návody, protože to znamená, že už si někdo před námi dal tu práci a těch 10 nejlepších způsobů nebo míst prošel a vybral je.Ondřej Obluk

Černý nedostal na knihu žádný návod. „Němců jsme se ptali. Řekli nám, že kritérium je, že to nesmí být v mainstreamových průvodcích typu Lonely Planet. Pokud to jsou místa, která tam jsou, tak musíme dodat nějaký zajímavý úhel pohledu nebo drobnost,” říká autor.

Východní Evropa stále v edici chyběla, říká šéfredaktor nakladatelství Paseka Jakub Sedláček, které českou verzi vydalo. „Němcům se to velmi osvědčilo. Knih ,111 míst‘ vytvořily ke třem stovkám. Kromě toho dělají takové poloviční, ,50 a půl místa‘, takže čísla evidentně fungují,” myslí si nakladatel.

Tipy, triky, návody

Číslo v titulku by mělo pro čtenáře reprezentovat hodnotu, o kterou mohou opřít svůj názor nebo ho na něm vystavět. Variací jsou často vysmívané reklamy typu „4 z 5 zubních lékařů by volili zubní pastu dané značky”. Podle výkonného ředitele reklamní agentury Ogilvy Ondřeje Obluka jde o návod, který zákazníkům umožňuje opřít se o názor těch, kteří už produkt vyzkoušeli.

Knihkupectví

„Máme rádi tipy, triky, návody, protože to znamená, že už si někdo před námi dal tu práci a těch 10 nejlepších způsobů nebo míst prošel a vybral je. Je to reakce na to, že jsme všichni z podstaty líní, to za prvé. Za druhé se rádi orientujeme podle názoru většiny, je to pro nás důležitá reference. Když bylo tisíc lidí před námi spokojených, tak do dané restaurace půjdeme s menší obavou, že se se zlou potážeme,” vysvětluje Obluka.

Čísla fungují

Čísla působí napříč médii. V televizi, na webu nebo ve výkladní skříni knihkupectví mají prodejci omezený čas na zaujetí diváka. Profesionální marketér Obluk hodnotí knihu „111 míst“ jako velmi zdařilý produkt.


Samo číslo 111 je zajímavé, vypadá hezky, upoutá pozornost. Proto jsou různá desatera, 33 tipů, 99 tipů a podobně.Ondřej Obluk

„111 míst, to mi za prvé říká, že se dozvím docela dost informací. To, že tam musím jít, je nějaké silné doporučení. Když to někdo říká, asi k tomu bude mít argumenty, byl tam a viděl to. Samo číslo 111 je zajímavé, vypadá hezky, upoutá pozornost. Proto jsou různá desatera, 33 tipů, 99 tipů a podobně. Prostě to na nás funguje, i když bychom možná nechtěli,” vyjmenovává.

Čísla jsou pro reklamní stratégy velkým pomocníkem, nikoliv ale univerzálním. Existují oblasti, ve kterých se nedoporučuje je používat. Jde o zboží a produkty, které kupujeme impulzivně, cenový parametr by na nás mohl působit rušivě. Jde o dárky za odměnu – luxusní hodinky nebo běžnou spotřební elektroniku.

autoři: msp , Radek Kříž , vis
Spustit audio