Vraťte se zdraví a krásní aneb Jak lidé z města trávili ve 30. letech dovolenou na letních bytech
„Ideální dovolená je ta, na které dostaneme se do nové krajiny, do nového příjemného prostředí, na které děláme věci, které v městě neděláme, ale přitom máme pohodlí a stravu, na něž jsme zvyklí." Tato slova pronesl ve 30. letech v jedné ze svých rozhlasových přednášek na téma dovolená dlékař Vladimír Vondráček.
V té době jsme se teprve učili jak nakládat se svým volným časem. Důležitým impulsem přitom bylo uzákonění osmihodinové pracovní doby v prosinci roku 1918, a pak zákonné úpravy podmínek pro čerpání dovolené, přijaté o dva roky později.
Volný čas také významně ovlivnil přesun zaměstnanosti od zemědělství do průmyslu. V meziválečném období vznikají první cestovní kanceláře, které se zaměřují hlavně na Jugoslávii, ale v jejich nabídce byla i exotičtější místa jako Egypt. Podstatná část lidí, ale trávila své volno v tuzemsku.
Letní byty a tramping
Tématem dovolených se brzy po svém vzniku začal zabývat Československý rozhlas. U mikrofonu se střídali především lékaři, kteří se snažili připravit zejména městské posluchače na záludnosti venkova.
Čtěte také
Takto to dělal například Vladimír Vondráček: „V našich venkovských hostincích neumějí nic jiného než vařit vepřovou, telecí, hovězí, kuře a husu. Žaludky a střeva jsou pak orgány, které nejvíce na dovolenou doplácejí.“.
I přes tato „nebezpečí“ byl český a moravský venkov nejčastějším cílem dovolené. Na venkov se jezdilo na letní byty. Letní byty fungovaly tak, že se domácí rodina odstěhovala na půdu a světnici přenechala za úplatu hostům z města tzv. letňákům či lufťákům.
Masivnějším hnutím, zejména kvůli finanční dostupnosti, se však stal tramping. „Někteří trempové si postupně stavěli objekty na víkendové přebývání, což byl zárodek chataření a chalupaření,“ vysvětluje historik Masarykova ústavu Martin Franc. Tento fenomén se naplno rozvinul až v šedesátých letech. Před tím jsme absolvovali období kolektivně organizovaných dovolených.
Výběrová rekreace
Dovolené na podnikových zotavovnách nejsou výdobytkem politického převratu v roce 1948. Základy k výběrové rekreaci položili už nacisté v období protektorátu: „Nacisté potřebovali získat si loajalitu zaměstnanců, kteří pracovali v průmyslu, a proto pro ně pořádali různé volnočasové aktivity,“ připomíná Martin Franc.
Čtěte také
Po válce se staly odborářské dovolené opravdovým fenoménem. Jejich síla byla v tom, že dovolenou dostávali lidé za odměnu a navíc se na ní potkávali s lidmi z dalších profesí a různého postavení. Jedna věc ale byla podle historika France nedotažená: „Vybraný člověk se takové dovolené zúčastňoval samostatně, což rozbíjelo systém rodinného trávení dovolené.“
Místem pro trávení rodinné dovolené, ale i volných víkendových dní se tak staly chaty a chalupy. Chalupaření, tedy vlastnictví kamenných domů, bylo na rozdíl od chataření zpočátku omezeno určitými zákonnými předpisy: „Zákon neznal pojem chalupa a nárok na chalupu – tedy na další druh bydlení měl v padesátých letech nárok pouze velmi omezený okruh lidí – umělci, vědci, veřejně činné osobnosti, funkcionáři a to bylo všechno,“ vysvětluje historik Martin Franc.
První chalupářské oblasti vznikly v Sudetech, kde se nepodařilo trvale osídlit všechny objekty po odsunutých Němcích. Chalupaření posílil také pokračující masivní odliv obyvatel z venkova a přinutil představitele místních samospráv k tomu, aby nebránili užívání prázdných objektů pro rekreační účely. Chataření a chalupaření je v mnoha podobách oblíbené i v současné době. Stejně jako cesty do zahraničí.
Zahraniční dovolená
Zahraniční dovolená pro nás byla někdy nedostupná z finančních důvodů, jindy z důvodů politických. Nejčerstvěji jsou v naší paměti zapsány peripetie spojené s výjezdem do západních zemí v době totality.
Čtěte také
Vzpomíná spisovatel Hynek Jurman: „Na jednom setkání brněnské pobočky svazu spisovatelů jsme probírali možnost zájezdu do Vídně. Dlouhé měsíce jsme vyřizovali výjezdní doložky a devizové přísliby a nakonec nám výjezd nepovolili. Národní umělec Jaromír Tomeček tehdy pronesl větu: A to by nešlo jako dříve, že by maminka spíš uvařila oběd, my sedli na vlak a jeli do Vídně, jak to bejvávalo?“
Možné to bylo až po otevření hranic v roce 1990, kdy začaly doslova nájezdy českých turistů do nejatraktivnějších míst Evropy.
Dnes se situace sice uklidnila, ale přesto u nás touha po zahraniční dovolené stále roste. Z údajů Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR vyplývá, že v roce 1993 cestovalo na zahraniční dovolenou 16 procent obyvatel České republiky, v roce 2000 to bylo necelých 30 procent a v roce 2011 už 40. Přesto stále rádi kombinujeme pobyt v zahraničí s dovolenou na chatě či chalupě.
Příležitostí pro strávení naší dovolené máme tedy velkou spoustu. Možná vám při výběru letošní dovolené pomohou slova Dr. Vladimíra Vondráčka, která pronesl v rozhlasovém vysílání v roce 1938: „Dovolená, má-li býti pořádnou dovolenou, musí znamenat radikální změnu života, ovšem k lepšímu.“ Něco na tom asi bude.
Víc si poslechněte v repríze pořadu z roku 2013.
Související
-
Ženy tří republik: Irena Bernášková, první Česka odsouzená nacisty k trestu smrti
Irena Bernášková byla jednou z hybatelek domácího odboje za nacistické okupace. Vydávala nelegální časopis, podávala zprávy do zahraničí a statečně čelila i trestu smrti.
-
Ženy tří republik: Ludmila Matiegková, jedna z prvních českých egyptoložek
Česká egyptologie má mnohé významné představitele počínaje svým zakladatelem Františkem Lexou. Neprávem v jejich stínu zůstává Ludmila Matiegková.
-
Prezidentské volby za první republiky nebyly tak hladké, jak se traduje
Československo prožilo pouze malou část své existence v demokratickém uspořádání. Možná i proto se s nadějí a možná i nostalgií díváme na období první republiky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka