Studenti mají po covidu úplně „rozbité“ vztahy – to pak vede k šikaně, myslí si kantor z SOŠ Vacek

31. leden 2024

„Zneužívání tabákových výrobků a alkoholu, to je něco, co jsme dělali asi všichni v době dospívání. Ale teď po covidu, mně přijde, že děti jsou úplně rozbité, hlavně pokud jde o vztahy,“ říká Zbyněk Vacek, který učí angličtinu a ruštinu na Střední odborné škole a učilišti ve Vlašimi, kde má zároveň v gesci metodiku prevence rizikového chování.

Čtěte také

„To znamená, že je pro mladé dnes těžké navazovat sociální vztahy a vazby. A tím pádem dochází k šikaně a bohužel je to i sebepoškozování,“ dodává v pořadu Hovory.

Vacek se metodice prevence rizikového chování věnuje už několik let, a tvrdí, že nejzákladnější jsou mezilidské vztahy, resp. vztahy mezi studenty a kantorem.

„Musí ke mně cítit důvěru, což se nějakým způsobem daří. Nevím, jestli to jako je ve mně, nebo vyzařuji energii, která je k tomu přivede, ale oni se svými problémy za mnou opravdu chodí,“ popisuje. 

Zbyněk Vacek, který učí angličtinu a ruštinu na Střední odborné škole a učilišti ve Vlašimi, kde má zároveň v gesci metodiku prevence rizikového chování

Otevřená komunikace pedagogů s dětmi a mladistvými má podle něj příznivý vliv na klima ve školních kolektivech. „Myslím, že část učitelů a učitelek stále lpí na falešné autoritě. Žáci nejvíc ocení, když je berete jako sobě rovné a vědí, že je nepodrazíte," vysvětluje.

Víc si poslechněte v pořadu Hovory, ptá se Markéta Vozková.

autoři: Markéta Vozková , lup
Spustit audio

Související