Rosatom přímo řídí ruská vláda, není to vhodný partner pro dostavbu Dukovan, přiznává Drábová

19. duben 2021

Zjištění bezpečnostních složek, podle kterých stáli za výbuchem muničního areálu ve Vrběticích v roce 2014 příslušníci ruské tajné služby GRU, zřejmě ovlivní i dostavbu jaderné elektrárny v Dukovanech. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) si už nedokáže představit, že by do tendru byl přizvaný ruský Rosatom.

Čtěte také

„Na mém vnímání události posledních dnů nic nezměnily. Ruskou federaci, z hlediska režimu, který je tam momentálně u moci, nepovažuji za vhodného partnera,“ říká předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová.

Poukazuje na to, že Rosatom je přímo řízen ruskou vládou a prezidentem Vladimirem Putinem a prosazuje ruské zájmy. „Nepomyslela jsem si, že metody, které Rusko používá k prosazování svých zájmů v jiných částech světa, budou použity i u nás,“ dodává.

Musím být neutrální

Vyhodnocení geopolitických aspektů a rizik je součástí výběru dodavatele a zodpovědností investora i celé politické reprezentace. „Je rozhodnutím investora, potažmo vlády, koho osloví, či neosloví,“ konstatuje s tím, že jí vedený úřad musí být neutrální a nestranný a soustředit se jen na otázky jaderné bezpečnosti.

Drábová se nedomnívá, že by snížení počtu účastníků tendru mohlo celý projekt prodražit. K tomu by mohlo dojít jen pokud by došlo ke zdržení výstavby či pokud by se objevily neočekávané vícenáklady. 

Čtěte také

Je pak prý na dodavateli, aby si to smluvně ošetřil: „Jde to udělat. Podívejme se na finské Olkiluoto. Má spoustu problémů, ale finská společnost TVO velmi úspěšně uplatňuje sankce u francouzské Arevy za nedodržení parametrů smlouvy. Takže vícenáklady jen z menší části jdou za investorem,“ uvádí.

Připouští, že výstavba finské jaderné elektrárny má už desetileté zpoždění, zároveň jde ale o první reaktor svého druhu, a s tím jsou vždy spojené potíže. Důvodů je ale víc.

„Evropské právo je velmi preskriptivní k tak velkým investicím – podívejte, jak stavíme dálnice nebo rychlostní železnice. Povolovací procesy jsou natolik komplikované, že se ty stavby významně prodlužují ještě předtím, než se kopne do země. A Evropě se také často mění podmínky v průběhu stavby,“ vysvětluje Drábová.

Kdy by se mělo začít s dostavbou Dukovan? Poslechněte si v záznamu Interview Plus.

autoři: Veronika Sedláčková , Michael Erhart
Spustit audio

Související