Politika je teatrální, herec má co pozorovat, říká Eva Salzmannová

30. prosinec 2017

Politika mě vzrušuje, vždycky mě zajímala a nikdy jsem nedospěla do toho stadia, kdy si člověk říká: už to nebudu poslouchat. A to i v situaci, kdy se vztekám a říkám si, tak tohle už je vrchol, tohle už není možný. Vždycky mě to nakonec přitáhne zpátky. Nevím proč to je, možná to souvisí i s mým povoláním, protože politika je teatrální. Je tam prostě pro herce, co pozorovat,“ říká herečka a pedagožka Eva Salzmannová, host Osobnosti Plus.

„Hlavy hoří, jsou horké a za měsíc se pak zjistí, že tak trochu nikdo nemá čas,“ uvádí Eva Sazlmannová k tématu, které se týká jejího aktivismu v souvislosti s omluvným dopisem našich ústavních činitelů čínské vládě v roce 2016. A dodává:

„Upřímně řečeno, jsem v tom skeptická, respektive snažím se v tom krotit. Ti aktivisté se pak snaží být u všeho a celé hnutí se tím pak oslabuje. Bylo hodně plánů a tolik se jich zas neuskutečnilo. Takže teď to filtruji a snažím se od těchto věcí držet stranou. Ale například mě hrozně těší, že jsou na DAMU studenti hodně politicky aktivní. Dělá mně to radost, protože to k mládí patří.“


Herečka a divadelní pedagožka Eva Salzmannová se narodila 8. října 1958 v Karlových Varech. Pochází z rodiny bankéře, finančníka a politika Richarda Salzmanna. Po maturitě na gymnáziu vystudovala herectví na pražské DAMU. V letech 1990 a 1991 hrála v činohře Národního divadla, poté odešla do Divadla Labyrint, tři roky hrála v Divadle Na zábradlí. Od roku 1994 je opět v angažmá v pražském Národním divadle, kde působí dodnes. Je docentkou katedry činoherního divadla DAMU. Jejím manřelem je dramatik a publicista Karel Steigerwald.


U partnera nehledám ochranu, ve vztahu jdu ráda i do konfliktu.Eva Salzmannová

Češi politickému divadlu neholdují

Na českých divadelních scénách se politickému divadlu příliš nedaří. „Nikdy jsem si nedokázala odpovědět na otázku proč, ale český divák to prostě nemá na divadle rádi. Nedávno proběhl Festival německého jazyka, tam je to opačný extrém, to už jsou jenom politické nebo společensky angažované hry. Možná je to už také trochu moc, ale připadá mi, snad je to tím, čím si jako národ prošli, že Němci si rádi nechají z toho jeviště na sebe nadávat. A to Češi ne. Ti nemají rádi, když na ně z jeviště někdo křičí: Jaký ty jsi, zamysli se, počkej, takhle to bylo a takhle to nebylo. Tohle s naší národní povahou nějak neštymuje. Politické divadlo zkrátka v Čechách není populární,“ myslí si herečka, která prošla řadou angažmá i hostování.

Generace pětatřicátníků

Salzmannová se v rozhovoru s Barbarou Tachecí také vyjadřuje k současnému uměleckému vedení Národního divadla a jeho uměleckému směřování. „Bárka Národního divadla by v klidných a jistých vodách jezdit neměla, protože si myslím, že divadlo nemá jezdit v klidných a jistých vodách. To pak není umělecká instituce. V zásadě si myslím, že současné Národní divadlo je v kontextu současného evropského divadla. Jde směrem, jakým jde pětatřicátnická a čtyčicátnická generace. Tito lidé takhle myslí a souvisí to s tím, v jakém světě žijí a pod jakým tlakem jakých informací jsou,“ dodává.

Jak ve společnosti lidé reagují na to, že je Eva Salzmannová ženou svérázného publicisty a dramatika Karla Steigerwalda? Poslechněte si celý rozhovor s hostem Barbory Tachecí a Osobnosti Plus >>
autoři: bta , kte
Spustit audio