Petros Michopulos: Model „politiky lži“ vymyslel Netanjahu a k dokonalosti dovedl Trump. Teď se o stejné snaží Babiš

27. únor 2024

Po posledních volbách do Sněmovny se šéf hnutí ANO Andrej Babiš rozhodl změnit politický marketing. „Nemyslím si, že proto, že odešel Marek Prchal, ale protože se to Babiš rozhodl dělat jinak. Taky se politický marketing za těch necelých deset let i sám naučil, stejně jako lidé kolem něj,“ myslí si spoluautor podcastu Kecy a politika a bývalý politický marketér Petros Michopulos.

Změna komunikace pak podle Michopulose spočívá hlavně v tom, že chce získat tisíce propadlých hlasů politických stran a hnutí, které se do Sněmovny nedostaly.

Čtěte také

„Ale i těch zhruba 500 tisíc hlasů, které dostalo SPD. Ty všechny Babiš chce proto, že si stále drží svůj dlouhodobý sen získat nadpoloviční většinu poslanců.“ 

Michopulos si tak vysvětluje změnu rétoriky opozičního hnutí ANO. „Říká teď mnoho věcí jinak a jde naproti voličům z extrémní části spektra. A aby je přesvědčil, musí říkat podobné věci, jako říká Tomio Okamura, jinak ho volit nebudou. Proto je to teď úplně jiný Andrej Babiš než před deseti lety.“ 

Jiný Babiš?

„Kdysi nejen Babiš, ale i Karel Havlíček a spousta dalších v ANO tvrdili, že euro je super a je ho potřeba co nejrychleji přijmout – ale pokud chce voliče SPD a dalších nesystémových stran, tak to říkat už nemůže.“

Čtěte také

„Když Babiš kdysi ve svých knihách horoval za elektronickou volbu, tak to dnes zas říkat nemůže, protože se to těmto voličům nelíbí. Vždy byl ,prounijní‘ a pro NATO, dnes už sice neříká, že není, ale je velmi obezřetný ve svých evropských vyjádřeních. Pak také jako předseda vlády podepsal Green Deal, ale tomuto spektru voličů se toto nelíbí a musí se vůči evropským politikům striktně vymezovat. Proto tak hrozným způsobem bojuje, aby se neříkalo, že nám Green Deal připravil Babiš,“ vypočítává.

„Věcí, ve kterých musel otočit kormidlo a ve kterých spoléhá, že to nevyděsí jeho tradiční voliče, je daleko víc. Zároveň tím dělá přemet, kdy se bude prezentovat jako kovář, ne kovaříček.“ 

Aby se Michopulos Babiše zastal, tento systém vůbec sám nevymyslel. Byli to jiní.

Čtěte také

„Model hardcore ‚lžipolitiky‘ kdysi vymyslel a uvedl do praxe Benjamin Netanjahu. K dokonalosti ho dovedl Donald Trump, až pak ho převzali Evropani – Viktor Orbán, Babiš nebo teď Robert Fico. Ale ‚lžipolitika‘ nevede k úplně dobrým koncům, což ostatně můžete vidět jak v Izraeli, tak v Americe. A uvidíme, jak si v zahrávání s tímto ohněm poradí Babiš.“ 

Primární cíl je vyhrát volby a to se těmto lídrům „lžipolitiky“ daří. „Protože to je v určitém momentu pro voliče novinka. A ta se na ně nahrne, přitom na to oni připraveni nejsou.“   

„V dnešním světě decentralizovaného, rozptýleného mediálního světa volič ani nemá šanci si někde verifikovat nějakou univerzální objektivní informaci.“

Čtěte také

„To znamená, pokud vás bombardují sociální sítě anebo mediální výstupy prostřednictvím sociálních sítí, je těch informací strašná spousta. Většinová populace proto není schopná rozlišit ani to, kde si tu pravdu najít. Takže kapituluje a něco si vybere, nějakou část ekosystému, která jim připadá, že asi mluví pravdu, což ve většině případů tak ale nebývá.“

„Z tohoto bludného kruhu bublin, ve kterých se všichni utvrzují o tom, že to opravdu pravda je, je cesta ven už ale velmi obtížná,“ uzavírá.

Celou Osobnost Plus Barbory Tachecí najdete v audiozáznamu.

autoři: Barbora Tachecí , lup

Související