Památkově chráněný vyšehradský most je na kraji životnosti, správa železnic ho chce vyměnit

19. říjen 2018

Pražská Technická správa komunikací otevřela opravenou jižní lávku pro pěší na vyšehradském železničním mostě. Uzavřená byla tři čtvrtě roku. Vedení Prahy chce opravit i severní lávku vzhledem k nejistému vývoji kolem mostu. Ten patří Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která chce památkově chráněný most nahradit novým.

Jak uvádí mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, podle závěrů statiků a expertů z ČVUT bude nutné vyměnit až 70 procent prvků ocelové konstrukce. „Tato stanoviska potvrzují i průzkumné práce Kloknerova ústavu a nerozporují to ani památkáři,“ upozorňuje mluvčí.

Jindřich Šídlo: Zapalte mosty, Praha chátrá

Jindřich Šídlo

Proveďme si krátkou rekapitulaci. Na začátku prosince se zřítila do Vltavy lávka pro pěší spojující Císařský ostrov s Trójou. V půlce prosince byl pro jistotu zakázán vstup pěším na Vyšehradský železniční most.

Zároveň odmítá, že by se SŽDC o most dostatečně nestarala, naopak poukazuje na to, že most z roku 1901 byl stavěn s plánovanou životností 100 let, a právě díky údržbě už slouží déle.

„Nemusíme být odborníky na železnici, abychom si uvědomili, jak enormně narostla železniční doprava a zátěž mostu, což se na ocelové konstrukci projeví,“ zdůrazňuje.

Respektujeme názory památkářů, ale je to památka, která musí být plně funkční v 21. století.
Kateřina Šubová

SŽDC proto chce ocelovou konstrukci vyměnit, aby odpovídala plánovaným potřebám na desítky let dopředu a zároveň respektovala dobu vzniku mostu. Původní zděná část by prošla jen rekonstrukcí.

Pod mostem tunel

„Slova o tom, že když se něco udržuje, tak to stejně dopadne tak, jako když se to neudržuje, jsou pro mě jako pro technika absurdní,“ reaguje stavební inženýr Václav Jandáček. „Prorezivělé styčníky a co šlo zachovat údržbou, to asi nikdo neomluví,“ dodává.

Poslední údržbu si prý pamatuje k roku 1988, tehdy se ale jednalo o marginálie, například v uložení kolejí.

Logo

„Zachránit se dá všechno, záleží na naší společenské úmluvě o tom, co prohlásíme památkou a jak to budeme řešit,“ uvádí Jandáček, podle něj je ale absurdní se domnívat, že by most mohl vyhovět zátěži vysokorychlostní dopravy, a to i kvůli charakteru trasy na obou stranách řeky.

Variantu vybudování soumostí, kdy by za starým mostem vyrostl nový, Jandáček odmítá. „Soumostí by bylo esteticky podivná záležitost, něco jako most v Kolíně nad Rýnem, což je taková kuriozita,“ podotýká. 

Pro vysokorychlostní vlaky by prý bylo nutné vybudovat tunelové spojení mezi hlavním nádražím a Smíchovem, zatímco starý most by zůstal v provozu pro lokální městskou dopravu. „V Paříži a v Berlíně slouží ještě starší mosty, ty se udržují a nikomu to nevadí,“ uzavírá expert.

Spustit audio