Omlouvám se řidičům za zdržení. Opravy dálnic nám ale komplikují ekologové, tvrdí ředitel ŘSD Kroupa
Cesta na dálnici mezi Brnem a Prahou se o letošních prázdninách stala zkouškou trpělivosti. Uzávěry, objížďky a dopravní omezení vedou k nekonečným zácpám a kolonám. Kdy budou opravy hotové? Hostem Interview Plus je generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.
Podle Kroupy je více oprav na silnicích pouhé zdání. „Opravy pokračují dál v koncepci, kterou jsme nastavili s ministerstvem dopravy. Dá se říct, že opravujeme přesně podle našich harmonogramů. Ty silnice a dálnice se opravit musí a hlavně jsem rád, že to na nich jde konečně vidět. Byť se omlouvám řidičům, že je v místech oprav zdržujeme,” říká generální ředitel Kroupa.
O žabky nejde
Termín dokončení modernizace D1 v roce 2021, je podle Kroupy sice konečný, ale může se prodloužit. „V každém projektu máte rizika. Vzhledem k rozpracovanosti prací s ním ale počítám jako s konečným,” potvrzuje Kroupa. Komplikace jim prý přinášejí hlavně protesty nejrůznějších ekologických (a jiných) sdružení.
Gró řidičů pravidla dodržuje a umí i zipovat. Jen proto je D1 vůbec v zúžených profilech vůbec průjezdná.
Jan Kroupa
„Je to něco, co nemůžete v časovém harmonogramu nikdy postihnout. Pokud někdo podá námitky, které jsou zamítnuty, a on se pak domáhá svých práv, je to legitimní. Co nás mrzí je, že i když projdeme několika soudy, které nám nakonec dají za pravdu, tak se ty samé námitky znovu objeví u nějakého dalšího úseku,” popisuje.
„To přece není věcná debata, jestli chráníme mloka, nebo žabku. Ale někdo tady systémově zneužívá prostředků, které jsou prvotně určené k něčemu úplně jinému,” zlobí se.
Děkuji řidičům
Neprůjezdné silnice často komplikují bezohlední řidiči, kteří rádi nedodržují takzvaný zip. Důvodem ucpaných dálnic je podle Kroupy ale spíš stále větší provoz. „Je to vidět i na výběru mýtného, který se zvýšil na 5,4 miliard korun, a to je meziroční nárůst skoro o pět procent.”
„Většina řidičů pravidla dodržuje, ale občas se objeví jedinec, který způsobí nehodu. Výsledkem je kolona a naštvaní řidiči,” dodává.
Související
-
‚Je to bída,‘ řekl Babiš o výstavbě D3. Některé části se začnou stavět až v řádu let
Dálnice D3 v úseku Praha - Tábor by se měla začít stavět v roce 2021. Do konce roku chce ŘSD požádat o územní rozhodnutí.
-
Dálnice D1 slaví padesátiny. Až bude hotová, propojí tři největší česká města
Hlavní dálniční tepna, dálnice D1, slaví v pátek padesát let od začátku stavby, ale stále není dokončená. Její historie sahá ovšem ještě dál.
-
Otevření D8: „Dálnice je bezpečná. K dalšímu sesuvu půdy...
Úsek dálnice D8 vedoucí Českým středohořím směrem na Německo bude v sobotu slavnostně otevřen. Stavba se ale protáhla o 15 let a také se prodražila, v minulosti tak...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.