Nový pražský Metropolitní plán nechrání zeleň a neřeší dopravu, kritizuje spolek Arnika

3. srpen 2018

Zabydlet nevyužité oblasti Prahy, vymezit oblasti pro výstavbu nových bytů nebo zkvalitnit život na sídlištích. To si klade za cíl Metropolitní plán, který by měl začít platit od roku 2023. Institut plánování a rozvoje k němu nyní očekává na 50 tisíc připomínek, výhrady k němu má i nezisková organizace Arnika.

Václav Orcígr

„Těžko odhadovat, jestli vůbec ty dva roky budou stačit k zapracování připomínek. Je velmi nasnadě o tom pochybovat,“ říká Václav Orcígr z neziskové organizace Arnika. Té nejvíce vadí nové vymezení zastavitelných území, která mnohdy zahrnují i zelené plochy, což prý výrazně snižuje ochranu zeleně, parků nebo zahrádkářských osad.

Zpracovatel plánu se podle Orcígra odvolává na tzv. nestavební bloky, které mají zeleň ochránit. „To je ale terminologie pražských stavebních předpisů, kterou stavební zákon nezná,“ upozorňuje.

Zastavitelné je zastavitelné

Ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč ale s touto kritikou nesouhlasí: „Odmítám paniku, že dětská hřiště a parky budou zastavitelné, tomu tak není. Regulace je stejná jako dnes. Jsou to nestavební bloky. Tam nemůžete dostat územní rozhodnutí, abyste tam umístili stavbu. To není legální.“

Regulace je podle Boháče nastavena tak, že „žádný park ani dětské hřiště nebude rozhodně zastavitelné. V zastavitelném území může být nezastavitelná plocha,“ zdůrazňuje.

Když se díváte na Metropolitní plán, platí jednoduché pravidlo, kde je zelená barva, tam se nedá stavět.
Ondřej Boháč

„To je zásadní problém toho plánu, že je strašně složité se v něm vyznat, i s ohledem na zastavitelnost. Pro nás je stěžejní stavební zákon. Pokud je plocha vedena jako zastavitelná, tak je zastavitelná,“ namítá Orcígr.

Metropolitní plán se prý také dostatečně nezabývá problémem dopravního zatížení, tedy aby lidé, kteří do Prahy dojíždějí, mohli zaparkovat na okraji města a pokračovat hromadnou dopravou, na kterou by měl být kladen větší důraz, stejně jako na tu bezmotorovou.

Neřízení investoři

Cílem navrhovaného Metropolitního plánu by mělo být zabránění rozrůstání města do šířky, což podle Orcígra není špatná idea, znovu mu ale vytýká nekonkrétnost ohledně podoby rozvojových ploch a tzv. brownfieldů.

Metropolitní plán by měl přesně vymezit, kde se může stavět, kde má být zeleň a jaká bude v daném místě občanská vybavenost.

„Když je brownfield v rukou soukromého investora, tak ten si tam podle aktuální podoby Metropolitního plánu může de facto dělat, co chce. Investor bude přednostně stavět stavby, které se mu vyplatí – a nebude to škola nebo domov pro seniory,“ podotýká.

autoři: Michael Rozsypal , ert
Spustit audio

Související