Neudělalo se nic, řeší se jen kosmetické záležitosti, hodnotí Babišovo vládnutí Hana Marvanová

15. duben 2019

Ministra dopravy Dana Ťoka nahradí nová tvář a premiér Andrej Babiš nevyloučil další ministerský odchod. Ukazují časté personální rošády v kabinetu na neschopnost předsedy ANO vybrat si správné lidi do vládního týmu, nebo jde o dobře promyšlené a prospěšné změny?

Jindřich Šídlo: ANO na jedno použití

Jindřich Šídlo

Česko má dva nové ministry. Karla Havlíčka na ministerstvu průmyslu a Vladimíra Kremlíka na dopravě. Havlíček se v blízkosti premiéra Babiše objevuje už delší čas.

„Dan Ťok byl nejdéle sloužící ministr dopravy vůbec, byl ve třech vládách a odchází na vlastní žádost... Naopak v období angažmá ANO ve vládě můžeme hovořit o vyšší stabilitě... V konečném důsledku je to lepší, než to bylo,“ uvedl v pořadu Pro a proti předseda Sněmovny za ANO Radek Vondráček.

Ten věří, že se odstupující ministr dopravy má čím pochlubit. „Ale být ministrem není jednoduché, je to velký mediální tlak. Dokladem ale je, že se staví jako už dlouho ne, ačkoli Dan Ťok přišel do rezortu, když nebyla připravenost.“

Co se týče efektivnosti a přístupu k řízení vůbec, tak za šest let, co je pan premiér v politice, co je mu konkrétně možné vytknout? (...) On je svým zaměřením a povahou především manažer a jde mu o efektivitu a o to, aby stát fungoval tak, jak má.
Radek Vondráček

Politik odmítl, že by Andrej Babiš jakkoliv zpochybňoval kontrolní mechanismy. „Všichni v této zemi vidí, že jestli je někdo pod drobnohledem, je to právě Andrej Babiš... Je kontrolován veřejností, opozicí, všemi kontrolními orgány, které existují.“

„Když někdo říká, že země nevzkvétá, tak je to právě naopak. Naštěstí máme čísla a konkrétní výsledky. Můžeme se podívat, jak se vedlo lidem v České republice před šesti lety a teď. Byla dvojnásobná nezaměstnanost, průměrná mzda i důchody byly jinde a mohl bych pokračovat,“ uzavřel Radek Vondráček (ANO).

Julie Hrstková: Karel Havlíček, ministr průmyslu a obchodu

Julie Hrstková

Paní ministryně Marta Nováková narazila na rozdíl mezi tím, jak funguje podnikatelská a politická sféra a jak rozdílně se v nich něco prosazuje. Tak ohodnotil působení odcházející ministryně průmyslu a obchodu Svaz průmyslu a dopravy. Karlu Havlíčkovi, novému ministrovi, by se něco podobného stát nemělo. Už proto, že svými kroky v posledních letech přesvědčoval, že se z podnikatele čím dál víc mění v politika.

V kolejích předchozích premiérů

„Je zjevné, že Andrej Babiš jede v kolejích předchozích premiérů, i když se prezentoval, že vše manažersky zvládne. Na výměnách i výkonu jednotlivých ministrů je vidět, že to nezvládá,“ zhodnotila radní za Spojené síly pro Prahu Hana Marvanová.

Podle ní se situace v rezortu dopravy nezměnila. „Neustálé uzavírky, neustálé výmluvy, proč to nejde rychleji. Takže to, co podroboval Andrej Babiš kritice, trvá i za jeho vlády.“

Andrej Babiš selhává v efektivní správě, tedy v tom, co prý umí. Skoro nenacházím rezort, ve kterém by předvedl, že manažerské řízení je efektivnější. Například nekonečně dlouhá soudní řízení... Nezměnilo se vůbec nic, čekáme, až věci vyšumí... Neudělalo se nic, řeší se jen kosmetické záležitosti.
Hana Marvanová

Radní také pochybuje, že je současný premiér schopen zreformovat celou státní správu. „Třeba v souvislosti s výstavbou nemá lidi, kteří by to uměli... Odrazem toho je, že rekodifikaci stavebního práva píšou soukromé advokátní kanceláře.“

„Politik musí chápat, že nemůže stát vnímat jako svojí vlastní firmu..., protože spravuje majetek nás všech... Musí být kontrolní pojistky a mechanismy... A Andrej Babiš je zpochybňuje, ať už dvoukomorový parlament nebo nezávislost médií,“ konstatovala Hana Marvanová (Spojené síly pro Prahu).

autoři: Veronika Sedláčková , oci
Spustit audio

Související