Musíme se naučit s koronavirem žít, testy ve školách můžou být vyhazování milionů korun, tvrdí epidemiolog Beran
Školy už dostaly od ministerstva manuál pro návrat dětí do lavic. V plánu je trojí testování žáků, o dalším postupu se rozhodne podle výsledků. Pokud se v jednom okrese odhalí přes 25 pozitivních případů na sto tisíc provedených testů, budou tamní školáci podstupovat opakované testy až do konce měsíce. „Z hlediska ministerstva zdravotnictví je to v podstatě screeningové šetření, které má ukázat, jaká je nálož v populaci u dětí,“ vysvětluje ministr Robert Plaga (za ANO).
Jako přínosnou změnu vnímá šéf resortu školství Plaga to, že pozitivita na koronavirus už neodsoudí k distanční výuce na dva týdny celou třídu. O vytipování rizikových kontaktů v nejbližším okolí nakaženého žáka se nově postará hygiena a místo izolace bude nutné pouze vyčkat na výsledek přetestování.
Čtěte také
Podle ředitele Centra očkování a cestovní medicíny Hradec Králové Jiřího Berana je myšlenka screeningu při začátku školního roku smysluplná. „Nepozdává se mi ale, že když bude dvacet pozitivních dětí na sto tisíc testů, tak to bude znamenat další testování.“
A připomíná, že v jednom ročníku devítileté školní docházky je v celé zemi asi sto tisíc dětí: „Takže to znamená, že pokud v České republice bude z desetimilionové populace pozitivně testováno 200 dětí ve věku do patnácti let, bude se pořád testovat.“
Beran: Jaké představují děti riziko?
Epidemiologové, kteří plán návratu do škol v tomto ohledu připravili, skončí v půli cesty, domnívá se Beran.
Čtěte také
Je totiž přesvědčen, že nestačí jen zjistit, kolik dětí je pozitivních, ale dopátrat se také toho, jaké riziko představují pro zbytek populace – tedy kolik dalších lidí mohou potenciálně nakazit.
„Pokud se ukáže, že reprodukční číslo je do 0,7, tak nemá smysl vydávat miliony na testování dětí ve školách. Musíme se konečně připravit na to, že se jako ve Velké Británii naučíme s virem žít,“ říká epidemiolog, který je kritický i k upřednostňování PCR testů před antigenními.
Robert Plaga, za ANO, ministr školství
Jiří Beran, epidemiolog, ředitel Centra očkování a cestovní medicíny Hradec Králové
Miloslav Hons, ředitel ZŠ Chomutov, Na Příkopech 895
Adam Šimůnek, ředitel ZŠ a MŠ Brantice
„Olympiáda v Tokiu nádherně ukázala, že pokud máte správně vybraný antigenní test, tak je plnohodnotnou náhradou za velmi drahou metodu PCR,“ uzavírá.
Jak se na otevření škol připravují ředitelé? A o kolik snazší bude vstup do nového školního roku pro malotřídky?
Poslechněte si celý audiozáznam Speciálu Jana Burdy a Martina Matějky.
Související
-
Petr Šabata: Školy čeká zase velmi obtížný rok. Bez podpory od vlády
Polovina prázdnin je pryč a učitelům a ředitelům škol už se musí zdát o začátku září. Čeká je totiž opět hodně těžký rok.
-
Británie rozvolnila a křivka nakažených klesá? Po návratu z dovolené a do škol se to ale může změnit
Na základě čeho bilance nakažených v Británii klesá? A může trend vydržet? Na to není podle německého deníku Der Tagesspiegel jednoduchá odpověď.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.