Místo nafty vodík. Tatra chce ověřit, jak budou křehké technologie fungovat v drsném kamenolomu
Už za dva roky – tedy v roce 2023 – vyrazí na testovací provoz v lomu historicky první „tatrovka“ s palivovými články. Firma chce využít aktuální dotační pobídky k tomu, aby ověřila, jestli křehká technologie snese tvrdé podmínky kamenolomů. Pokud by se stroj s akumulátory a nádržemi na vodík osvědčil, mohla by jej továrna začít nabízet místo svých strojů s dieselovými motory.
Nejreálnější náhradou spalovacího motoru se konstruktérům Tatry jeví palivové články. A to přesto, že zatím není vůbec jasné, kde se bude brát vodík potřebný pro provoz takových aut.
Čtěte také
Automobilka ale nemá ambice řešit všechno kolem vodíku. Palivové články chce prostě vyzkoušet a ověřit, jestli tato křehká technologie vůbec může v náročných podmínkách fungovat.
„Začínáme se dost intenzivně zabývat i studiemi spalovacího motoru na vodík spaloval,“ říká Radomír Smolka, ředitele výzkumu a vývoje Tatra Trucks.
Podle něj se všichni výrobci nákladních aut snaží najít způsob, který by fungoval už kolem roku 2025, kdy by podle očekávání mohly v Evropě platit emisní předpisy, které motory na fosilní paliva už nebudou moci splnit.
Pro trhy mimoevropské Tatra ještě pořád uvažuje i o variantě takzvaného hybridu, tedy kombinace klasického spalovacího motoru s elektromotorem.
Potenciál českého průmyslu
Součástí výzkumného projektu je spolu s Tatrou také Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT) nebo Centrum výzkumu Řež. Podle výzkumníka Lukáše Poláka má český průmysl – i s ohledem na historii – potenciál, aby ve vznikajícím vodíkovém hospodářský sehrál důležitou roli.
Čtěte také
„Naším cílem je v konsorciu českých firem s maximálním zapojením českých kapacity vyvinout vozidlo typického českého výrobce – těžké nákladní vozidlo 8x8 v kategorii 50 tun,“ tvrdí.
Přestože nákladní vozy s palivovými články už jezdí, podle rešerší výzkumníků se zatím nikdo nevěnoval oblasti, ve které je silná tuzemská Tatra. Technologii bude potřeba uzpůsobit i prašným podmínkám, extrémní stoupavosti, takzvané startovatelnosti v nízkých teplotách a dalším požadavkům.
Zhruba ve stejnou dobu, kdy začne kopřivnická Tatra testovat svoji nákladní verzi 8x8 s palivovými články, tedy zřejmě v roce 2023, by chtěla také představit aktivní asistenty řízení. Autonomii stupně 4 by „tatrovky“ měly zvládat někdy kolem roku 2025, a to zejména v aplikacích zaměřených na armádu a zemědělství.
Poslechněte si reportáž Petra Kološe.
Související
-
Nejen domy. Solární panely na střechách aut by mohly napájet klimatizaci a zvyšovat dojezd
Experti pražského ČVUT spočítali, že solární panely na autech zvýší dojezd nejméně o pět kilometrů. Problémem je „blikání“, když auto přejíždí ze slunce do stínu.
-
Američané staví dopravní letadlo na elektřinu. Má to Achillovu patu, říká odborník z ČVUT
Jakkoliv jde o velmi smělou konstruktérskou ambici, úplné sci-fi to podle všeho nebude. Už v roce 2023 by chtěla americká společnost vzlétnout.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.