Když nebudou divadla hrát, celá oblast může časem skončit, varuje divadelnice před omezením kultury

29. září 2020

Zavřít plošně všechna divadla by bylo likvidační, varuje v Pro a proti na Plusu Eva Kejkrtová Měřičková z Asociace profesionálních divadel. Právě k tomu ale vyzval vládu ředitel Divadla Bez zábradlí Karel Heřmánek, a to kvůli obavám ze šíření koronaviru. „Jsou hlasy, které mi dávají za pravdu. Chci hrát, ale nechci riskovat zdraví kolegů,“ vysvětluje.

„Jako asociace se snažíme se vyjednávat hygienické podmínky, aby divadla mohla hrát. Protože pokud divadla hrát nebudou, celá tato oblast kultury může časem skončit,“ vysvětluje v Pro a proti na Plusu výkonná ředitelka a místopředsedkyně asociace Kejkrtová Měřičková.

Naopak Heřmánek zdůrazňuje, že současnou epidemickou situaci považuje za vážnou: „Jako občan a majitel divadla jsem se vyjádřil ke stávajícímu stavu.“

„Myslel jsem tu výzvu sám za sebe. Asi byla chyba, že se můj dopis vůbec dostal na veřejnost, nejspíš to byl nějaký marketingový tah. Ale nemrzí mě to a jsem rád, že se toto téma otevřelo,“ pokračuje herec a ředitel Divadla Bez zábradlí.

„K dopisu mě vedla obava o mé kolegy, zvláště starší herce. Herci, možná jako jediní, při své práci nejsou chráněni před virem. Křičí na sebe, líbají se, mluví na sebe z 20 centimetrů,“ dodává Heřmánek.

Diváci se už teď bojí jít do divadla, na dříve vyprodaná představení přijde místo 300 jen 200 lidí.
Karel Heřmánek

Měřičková uznává, že herci s rouškou hrát nemohou. „Ale pokud divadlo tvoří skupinu, která se prolíná sama se sebou, tak lze udržet určité podmínky, aby se herci nenakazili. Velký problém ale je pendlování mezi divadly a také natáčení.“

Program COVID

Program COVID – Kultura, který má nejen divadlům pomoci, Heřmánek označuje za paskvil. „Ani nechápu, proč se příspěvkové organizace hlásí o ztráty ze vstupného. Mají takových peněz, že ani nevím, jak to dokážou utratit, a prostředky ze vstupného jsou jen dezert. Ale pro nás je to základní zdroj příjmů.“

Čtěte také

„Program COVID – Kultura se trochu minul účinkem,“ souhlasí Kejkrtová Měřičková. „Není tak dostupný, protože podmínky jsou víceméně na zmařené náklady, nikoliv na to, aby herci dostali něco za neodehrané představení.“

Ředitelka ale upozorňuje, že příspěvkové organizace zatím žádnou dotaci či vyrovnání nedostaly. „Stát navýšil peníze do programu podpory profesionálních divadel, ale částky, které z ministerstva přichází, jsou v řádu 5 procent jejich celkových nákladů.“

„Chci hrát, ale za normálních okolností“

Divadelní asociace považuje plošné uzavření divadel za likvidační, to ale ředitel divadla Heřmánek odmítá. „Jsou hlasy, které mi dávají za pravdu. Samozřejmě, že herci chtějí hrát, já také, ale za normálních okolností, ne abych riskoval zdraví ostatních kolegů.“

„Dodnes jsme nedostali ani halíř, až teď se COVID – Kultura  uzavírá a ta pomoc je v nedohlednu, jestli něco vůbec dostaneme. Musíme ale vykázat náklady na ztráty. To je něco tak absurdního a nemůže to pomoci,“ kritizuje vládní pomoc divadlům Karel Heřmánek.

Problém je jinde, nevyřeší ho divadelníci mezi sebou. Je to otázka rozčlenění a zabezpečení těch zaměstnaných i těch na volné noze.
Eva Kejkrtová Měřičková

Výkonná ředitelka divadelní asociace zase považuje za zásadní vytvořit takzvaný status umělce. „To je velmi důležitá věc, běžná ve světě, kdy umělec na volné noze má určité jistoty, když z jakéhokoliv důvodu nemůže vykonávat svou profesi,“ navrhuje způsob, jak podpořit umění nejen v době pandemie Eva Kejkrtová Měřičková.

Poslechněte si celou debatu Pro a proti Karolíny Koubové.

Spustit audio

Související