Karel Hvížďala: Trikolóra – marketing zase poráží politiku

9. říjen 2019

Podle v pátek zveřejněných výsledků agentury CVVM, která zkoumala důvěru stranických představitelů, se na prvním místě umístil Václav Klaus junior z hnutí Trikolóra s 42 procenty podporovatelů.

Andrej Babiš z hnutí ANO se umístil jako druhý s 38 procenty. Průzkumu se účastnilo 1046 osob starších 15 let. Statistická chyba se v tomto případě pohybuje kolem dvou procentních bodů.

Čtěte také

Tato zpráva je překvapivá, protože hnutí Klause juniora existuje od června, nemá vybudovanou žádnou strukturu, nejsou za Trikolorou žádné výsledky, jen pár hesel jako například: „Přišel čas vrátit tuto zemi lidem, kteří pracují, platí daně, vychovávají děti. Přišel čas vzít si naši zemi zpátky.“

Některé agentury ji proto vůbec nezařazují do průzkumů. A důvod, jak mi sdělil Jan Hartl z agentury STEM, je prostý: „Za této situace konstruujeme veřejné mínění, místo abychom ho zkoumali. A pakliže takovou zprávu zveřejníme, začne žít vlastním životem, který s realitou nemá nic společného.“

Pokud by přesto takový výsledek odpovídal realitě, znamenalo by to, že po Věcech veřejných, hnutí ANO  i Trikolóra, tedy marketing, válcuje politiku. Vina by byla jednoznačně na straně politických stran i médií.

Pravda je nekonečný proces

Důvodů může být řada a pomineme-li zavedené jméno zakladatele, je to jistě obecná touha po změně, která je vyvolaná nekonečným sledem kauz pana premiéra a neschopností opozičních zavedených tradičních stran i nejasnou pozicí Pirátů.

Čtěte také

Problémy podobného druhu mají státy v celé naší civilizaci. Jen tam, kde si více připouštějí, že 21. století se od minulého století liší hlavně tím, že se otevřel prostor pro srovnání, z něhož se nelze vyvlíknout zapouzdřením či hlásáním suverenity, protože ta už je jen sdílená, vsadili místo na ideologie v globálním a prosíťovaném světě na kooperaci.

V důsledku, jak vidíme třeba v sousedním Německu, to znamená na víru v píli lidí a skupin. Je to sázka na komplexitu spíš než na identitu, která je přivedla ke zjištění, že žádná pravda není tak nosná, aby mohla být uznána jako ta jediná.

Jak říkají sociologové, postmoderní společnost připomíná nervový systém řízený z mnoha center, v němž politik funguje jako spojař. Starý typ vůdce, jaký se vyskytuje v Maďarsku, Polsku či u nás, který silou provozuje hospodářskou, nacionální a sociální očistu, se může uplatnit hlavně tam, kde se přechod do prosíťovaného a zdánlivě chaotického světa dosud nezdařil. Může za to stará skutečnost, že ješitnost je opakem pravdy.

Karel Hvížďala

Žádný lhář neměl nikdy strach z Pravdy, ale vždy se bojí pomsty obelhaných. Je pouze na nás, jak dlouho marketingové lži budeme brát vážně a kdy se připojíme k novému kooperativnímu světu pilných lidí, kde spolu nesoupeří Pravda a Lež, ale pouze jedna Pravda proti jiné, přesnější Pravdě. Teprve pak přijdeme na to, že Pravda je jen nekonečný proces, který nám každou chvíli ukazuje cestu.

 Autor je publicista

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.