I.P. Pavlova je taková pohřební. O krásách metra s jeho architektkou Marií Davidovou
Před padesáti lety začalo jezdit metro. Krátce nato nastoupila do projekce Marie Davidová, která navrhovala například vestibul stanice Moskevská. Vadila ji sovětská propaganda? A co byli „mrzáčci“?
Architektka Marie Davidová projektovala vestibul stanice Moskevská (dnes Anděl). Za svou největší zásluhu však považuje, že se povedlo zachránit nedalekou synagogu, s níž se v projektu nepočítalo. „Respektovala jsem ji, kreslila jsem ji tam pořád znova, a ono je pak přestalo bavit ji zbourat. Cítila jsem, že je to hezkej dům,“ vzpomíná.
Co se kvůli stanici Moskevská zbořilo? A jak se na projektu podíleli sovětští architekti?
Marie Davidová při práci v Metroprojektu vystudovala Akademii výtvarných umění a také vychovala tři děti. Jak se v 80. letech dosahovalo „life-work balance“ a jak fungoval home office?
Její nejoblíbenější úsek je právě ten nejstarší – trasa C z Florence (původně Sokolovská) na Kačerov. „Líbí se mi Muzeum, pak Pavlák, takový pohřební spíš jako krematorium. Líbí se mi ten kámen, s tím se tady umělo pracovat,“ říká.
A jaké hodnoty metra by se měly chránit? „Hlavně myslet na užitkovost, a pak vznikne ta krása. Aby tam nebylo plno zbytečných věcí a nezaneslo se to dalším balastem, pořád to čistit,“ vzkazuje.
Snack bar i trafika, všechno mělo svého architektka. Jak se projektovalo pražské metro.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.