I.P. Pavlova je taková pohřební. O krásách metra s jeho architektkou Marií Davidovou

15. květen 2024

Před padesáti lety začalo jezdit metro. Krátce nato nastoupila do projekce Marie Davidová, která navrhovala například vestibul stanice Moskevská. Vadila ji sovětská propaganda? A co byli „mrzáčci“?

Architektka Marie Davidová

Architektka Marie Davidová projektovala vestibul stanice Moskevská (dnes Anděl). Za svou největší zásluhu však považuje, že se povedlo zachránit nedalekou synagogu, s níž se v projektu nepočítalo. „Respektovala jsem ji, kreslila jsem ji tam pořád znova, a ono je pak přestalo bavit ji zbourat. Cítila jsem, že je to hezkej dům,“ vzpomíná.

Co se kvůli stanici Moskevská zbořilo? A jak se na projektu podíleli sovětští architekti?

Marie Davidová při práci v Metroprojektu vystudovala Akademii výtvarných umění a také vychovala tři děti. Jak se v 80. letech dosahovalo „life-work balance“ a jak fungoval home office?

Její nejoblíbenější úsek je právě ten nejstarší – trasa C z Florence (původně Sokolovská) na Kačerov. „Líbí se mi Muzeum, pak Pavlák, takový pohřební spíš jako krematorium. Líbí se mi ten kámen, s tím se tady umělo pracovat,“ říká.

A jaké hodnoty metra by se měly chránit? „Hlavně myslet na užitkovost, a pak vznikne ta krása. Aby tam nebylo plno zbytečných věcí a nezaneslo se to dalším balastem, pořád to čistit,“ vzkazuje.

Snack bar i trafika, všechno mělo svého architektka. Jak se projektovalo pražské metro.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.