Film Vlny? Byla to velká výzva, odpovědnost i strach, přiznává kameraman Žiaran

21. listopad 2024

„Kromě výzvy to byla velká odpovědnost a zároveň i strach z toho, abychom to nepokazili,“ říká Martin Žiaran, kameraman úspěšného snímku Jiřího Mádla Vlny. Už při prvním čtení scénáře jim totiž nebylo moc jasné, jak ho v našich podmínkách natočit tak, aby to „fungovalo“.

Čtěte také

„Četl jsem kdysi citát od známého scénáristy, podle kterého se z dobré scénáře dá natočit buď dobrý, nebo špatný film. Ale podle špatného scénáře se dá natočit jen špatný. To je základní pravidlo, podle kterého se řídím. A my měli v rukou dobrý scénář, jen jsme potřebovali najít nějakou formu, jak natočit i dobrý film,“ vzpomíná kameraman Žiaran.

Navíc si kameraman vždy musí „sednout“ i s režisérem. „To je opravdu hodně důležitá věc, kterou se vždy snažím vycítit. Navíc si musím sednout i se samotný projektem,“ přiznává s tím, že s Jiřím Mádlem společnou řeč vždy našli. 

Kde se točilo?

Mnoho lidí se také zajímá, jestli se film Vlny, který líčí příběh bratrů na pozadí událostí v Československém rozhlasu v letech 1967–1968, natáčel přímo v budově na pražských Vinohradech.

Čtěte také

„Je to krásná budova, byli jsme se tady podívat, ale od začátku jsme věděli, že prostor redakce budeme stavět v ateliéru,“ popisuje kameraman. 

„Řešili jsme i chodby a schody, které tam ,hrají‘ docela často, na Vinohradské jsme je ale nenašli. Prostory jsou tu sice krásné, ale už zrekonstruované někdy v 90. letech, pokud se nemýlím, takže jsme je použít nemohli,“ dodává s tím, že nakonec je točili v budově Radost na Žižkově.

„Vstup do rozhlasu se ale opravdu natáčel v ,pravé‘ budově Českého rozhlasu,“ uzavírá. 

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory Tatiany Čabákové.

Spustit audio

Související