Fikce souhlasu je jediný způsob, jak donutit stavební úřady dodržovat lhůty, tvrdí architekt Kasl

24. květen 2019

Nový stavební zákon, který připravuje vláda, by měl zrychlit povolování staveb, které dnes podle Světové banky trvá v průměru 246 dní, tedy stejně jako například v Uzbekistánu. Česko se oproti roku 2012 propadlo ze 68. na 156. místo na světě, pokud jde o rychlost stavebního řízení.

Jeden úřad, jedna stavba, jedno razítko. Zrychlí novela stavebního zákona výstavbu?

Zedník stavící zeď (ilustrační foto)

Novela stavebního zákona má zkrátit dobu stavebního řízení z pěti let na pouhý jeden rok. Na věcný záměr zákona, který bude nyní projednávat vláda, se ale snáší kritika – výstavba se podle ní zrychlí na úkor ochrany veřejného zájmu a potřeb obcí.

„Úřady přestaly respektovat pořádkové lhůty podle správního zákona a velmi se zkomplikovala legislativa. Vydávají se závazná stanoviska, narostl počet dotčených orgánů státní správy a celý systém se zkomplikoval,“ uvádí příčiny předseda České komory architektů (ČKA) Jan Kasl.

Pokud by nedošlo k novele stavebního zákona, Česko by se za pár let mohlo ocitnout na chvostu celého žebříčku.

„Je třeba přijmout nový zákon. Myslím, že 25. novela už k ničemu nepovede. Stavební zákon sám o sobě to ale nevyřeší,“ upozorňuje architekt s tím, že je třeba změnit celé stavební právo.

Největší procento povolení je rušeno proto, že jsou procesně špatně. A procesně správně je už skoro nikdo nedokáže udělat, protože se v tom už nikdo nevyzná. Je to tak komplikované.
Jan Kasl

Ministerstvo dopravy chce odstrašit lidi, aby se nedomáhali svých práv, říká advokát o návrhu kaucí ve stavebním řízení

Stavba jednoho z mostů na dálnici D1 u Přerova

Ministerstvo dopravy přišlo s novelou zákona na zrychlení přípravy a povolování dopravních staveb. Resort navrhuje zavést desetitisícové kauce, pokud by se občané chtěli odvolat proti umístění či realizaci stavby.

Obcím na připravovaném zákonu vadí zřízení nejvyššího stavebního úřadu, starostové se obávají, že tím přijdou o část kompetencí. „Ale oni nemají v kompetenci ovlivňovat stavební úřad,“ namítá Kasl.

Problémem současného systému je prý totiž tzv. systémová podjatost, kdy je šéf stavebního úřadu zaměstnancem obce. Do povolování staveb se tak může promítat negativní názor obce bez ohledu na zákonné důvody.

Podle někdejšího pražského primátora tak může novela obcím naopak ulevit, protože nadále nebudou předmětem stížností – úředníci stavebního úřadu nově mají být ve služebním poměru ke státu.

ČKA v roce 2017 přijala deset tezí k novele zákona, které se shodují s tím, co dnes je ve věcném záměru: jeden stavební úřad, jedno řízení, rovnoprávnost státu a občana.
Jan Kasl

Fikce souhlasu je nutná

Více než stovka akademiků, právníků a architektů ovšem v dopise žádá premiéra o zastavení přípravy novely zákona, která počítá i s tzv. fikcí souhlasu. „Akademici to myslí dobře, chápu jejich konzervativní myšlení, ale tu obavu nesdílím,“ reaguje Kasl.

Jak říkají autoři novely, fikce souhlasu je jediný způsob, jak donutit úřady fungovat ve lhůtách. Nejenže dnes dotčené úřady neplní žádné správní lhůty, ale neplní je ani stavební úřady.
Jan Kasl

„Instituce nebudou fungovat nezávisle. Hygienik, hasiči, životní prostředí nebo památková péče budou integrovanou součástí stavebního úřadu a budou se vyjadřovat uvnitř toho kolečka. To je mnohem jednodušší, protože státní zájem, který hájí, se tak dá lépe zharmonizovat,“ vysvětluje.

Problém ale vidí v tom, že stavební úřad může být (úmyslně) zavalen podáními, nebo pokud prostě jen nebude stíhat řešit složitou stavbou ve lhůtě, která je podle Kasla nesmyslně krátká. „35 nebo 60 dní je bláhovost. Můj odhad je, že by to muselo být minimálně 6 měsíců,“ podotýká.

Bude se v Česku konečně rychleji stavět? A nenapsali si novelu stavebního zákona developeři? Poslechněte si v Interview Plus. Ptal se Michael Rozsypal.

autoři: Michael Rozsypal , ert
Spustit audio

Související