D1 nemá dostatečnou kapacitu, dva pruhy jsou zoufale málo, tvrdí dopravní expert Budský

21. říjen 2019

Co stálo za hromadnou havarií, která nedávno ochromila provoz na dálnici D1 na 15 hodin? Experti BESIP upozorňují na rychlou jízdu některých řidičů a nízkou pozornost věnovanou řízení. Jak bezpečná je samotná dálnice, na které je v současnosti šest uzavírek? Jsou opravy a modernizace dálnice D1 zvládnuty dobře, nebo jsou pro řidiče nebezpečné?

Čtěte také

„Opravy probíhají pomalu... Dopravní omezení je třeba koordinovat s uzavírkami na paralelních silnicích. Pokud se na dálnici něco stane, měl by tam být únikový prostor aspoň pro osobní dopravu,“ navrhuje v pořadu Pro a proti dopravní expert a bývalý šéf BESIP Roman Budský.

Podobné situace prý nastávají často a ne jen na D1. „Třeba o D10 a D11 by vám tisíce řidičů mohly vyprávět svoje. Když se tam něco stane, dostanou se do objízdného úseku a zjistí, že tam jsou další dopravní omezení, takže narůstají kolony.“

Dva pruhy v jednom směru jízdy na tak zatížené dálnici uprostřed Evropské unie jsou zoufale málo. Stačí pak sebemenší porucha, nehoda, odstavené auto nebo jiné klimatické podmínky a doprava na dálnici kolabuje. Takže se i do budoucna obávám, že to nebude tak hladký provoz, jak si představujeme, protože ta dálnice tu kapacitu prostě nemá.
Roman Budský

Expert prý ví od těch, kteří řeší povolování uzavírek a dopravních omezení, že spolu kraje vůbec nekomunikují. „Koordinace chybí a je to otázka aktivity krajů... Bylo by ideální, kdyby se toho ujal stát... Chybí tu centrální dopravní úřad, dlouhodobě.“

Čtěte také

„Jedna věc je, jestli stihneme opravdu D1 dokončit do roku 2021... Otázka je, co nastane, až bude vše modernizované, protože mám pocit, že D1 nemá dostatečnou kapacitu. Plánovalo se rozšíření na tři pruhy. To se mělo udělat a byla by to daň, kterou bychom všichni zaplatili rádi,“ shrnuje Roman Budský.

Nebyla odvaha na tři pruhy

„Stát a Ředitelství silnic a dálnic dělá v tuto chvíli maximum. Oprava je plánována, aby nebyly nikdy opravovány dva úseky těsně za sebou,“ ujišťuje předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Kolovratník (ANO).

Ten připomíná, že ke každé opravě se vyjadřuje dopravní policie, silniční správní úřad, kraj a dotčené orgány. „Takže si nemyslím, že by opravy a uzavírky byly nekoordinované. Vždy se o tom ví a žádá se velmi, velmi dopředu... Jsem hluboce přesvědčen, že jde o výjimečný stav.“

Rozhodnutí o tom, jak se D1 bude modernizovat, padlo před devíti lety a naši předchůdci neměli odvahu, měli se pustit do těch tří pruhů... Ale teď už to nejde změnit... Stavba je téměř hotová. Zbývá 70 kilometrů, které jsou v realizaci, stavba je vysoutěžená, má svůj projekt, povolení, to nejde změnit za běhu.
Martin Kolovratník

Politik souhlasí, že uzavírky si povolují jednotlivé kraje a subjekty. „Pokud se lidé nedomluví, tak k takovým situacím může docházet. Beru to jako podnět..., třeba z této debaty vznikne i nějaký podnět pro nás, Sněmovnu a legislativu, jak v této věci pomoci.“

„Nezbývá mi, než tady poprosit řidiče o trpělivost... Slíbili jsme, že dálnice bude hotová do roku 2021 a abychom to stihli, tak opravy musí být opravdu hodně intenzivní... Řidiči tomu snad rozumí, všichni chceme mít dálnici hotovou co nejdříve,“ uzavírá Martin Kolovratník (ANO).

autoři: Veronika Sedláčková , Ondřej Čihák
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.