Black Friday, nebo Černý pátek? Lidi zajímají slevy, na názvu nezáleží, říká marketingový expert

24. listopad 2017

Autosalony, mobilní operátoři i autobusoví dopravci se letos zapojí do slevových akcí nazvaných Black Friday neboli Černý pátek. Název reflektuje pokles cen na počátku světové krize v roce 1929. Označení se vžilo v 60. letech minulého století. Black Friday se zrodil v Americe a tam má také každoročně obrovskou odezvu. „Lidé mají obecně snahu více nakupovat. Je to svátek prodejců, všichni chtějí zisky. Souvisí to i s životní úrovní, to znamená: máme na to,“ říká prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec.

Nebylo by lepší používat spíše české označení Černý pátek? „Myslím, že to je úplně jedno. Dnešní společnost je orientovaná tak, že když je něco výhodné, nezáleží na tom, jestli to je české, nebo není.“

„Snaha vytvořit svátek nakupování, vytvořit příležitosti a donutit lidi přijít do obchodu a utratit víc peněz než obvykle, je obrovská. Lidé na to reagují a jestli se to jmenuje Black Friday, nebo Černý pátek, je úplně jedno,“ odpovídá Brabec.

Dodává, že obchod musí být výhodný pro obě strany. Akcemi typu Black Friday se vytvářejí další příležitosti k nakupování. „Lidé si myslí, že nakoupili s velkou výhodou, a obchodníci mají tržbu. To je celá psychologie prodeje, která vede k tomu, že lidé nakupují i to, co třeba potom nechtějí,“ vysvětluje Brabec.

Podle něho nakupovat musíme, protože nemůžeme žít ze vzduchu, a je jen přirozené, že lidé hledají možnosti, jak zboží, které potřebují, nakoupit co nejvýhodněji. „Důležité ale je, řídit se zdravým rozumem," dodává Brabec.

autoři: bur , jpr
Spustit audio